webForumDet fria alternativet

Problem med height i tabell med XHTML

5 svar · 219 visningar · startad av Kullervo

KullervoMedlem sedan juli 200226 inlägg

Kika på detta exempel: http://194.236.4.168/skit/table.php

I huvudtabellens tre cellerna ligger det en tabell med röd, grön respektiva blå bakrundsfärg. Det jag försöker göra är att få de tre sub-tabellerna att sträcka på sig i höjden så alla blir lika höga oberoende vilken av tabellerna som har mest innehåll i sig. Vart är felet? Jag har försökt att sätta alla möjliga höjd-atribut på alla möjliga ställen. Värt att nämna är att height: 100%; funkar som atribut i sub-tabellerna, medans det är cellerna i huvudtabellen som vägrar ge med sig och bli större. XHTML 1.0 Strict

Har testat med IE6, NS6, Opera 7

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Varför inte skippa de tabellerna som ligger innuti, det borde bli enklare.
..eller har du dem där för att fylla någon annan funktion?

ex.

[RED]<table border="1">
<tr>
<td style="height: 100%; background: #FF0000; padding: 3px;">

Hej<br />Hej<br />HejHej<br />Hej<br />Hej<br />

</td>
<td style="height: 100%; background: #00FF00; padding: 3px;">

Hej<br />Hej<br />HejHej

</td>
<td style="height: 100%; background: #0000FF; padding: 3px;">

Hej<br />Hej

</td>
</tr>
</table>[/RED]

de tre små tabellerna är till för att fylla en annan funktion ja. det här måste vara en barnlek. hur kan jag misslyckas?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Bugg i de versioner du nämner ?
Sidan funkar som den "skall" i Moz1.1.

Om det är så att din korrekta kod buggar ur i "standards mode" pga webbläsarna du har som målgrupp, och den samtidigt funkar i "quirks mode" (dvs med en annan <!DOCTYPE ) - så välj den <!DOCTYPE det funkar med ;)

xhtml 1.0 Strict är trevligt och att följa standard är IMHO alltid att föredra, men ibland har man inget val annat än att rucka på sina principer för att få saker och ting att funka som de ska i alla webbläsare...

jo, men nu håller jag på med en stor webbsite och därmed borde det vara ett dåligt val att köra quirks. en sak vore om man hade hela siten klar så man kan testa vilket som funkar bäst, men nu är den under utveckling så man vet inte vad som kommer hända i framtiden om man kör quirks.

jag är ingen hejare på HTML/XHTML utan är egentligen PHP-kodare men som får göra XHTML-arbetet på vår site i brist på annan personal.

vad är IMHO förnågot?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

IMHO == In My Humble Opinion (vedertagen engelsk webbakronym).
Att använda det är en gammal (ful?) ovana jag har för att markera att det är något jag tycker och inte fakta.

Tycker personligen det låter coolare än EMEÅ (Enligt min enkla åsikt ;) ) iallafall... :e

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)