Här är ett exempel på hur du kan ändra bakrundfärg i en cell:
<td onMouseover="this.bgColor='#ffffff'" onMouseout="this.bgColor='#ff0000'">
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din andra önskan.
// Olle
16 svar · 279 visningar · startad av Archer85
Kan man göra så att när man har muspekaren över en viss cell så "fade:ar" den så att den syns starkare... e säker på att det finns men vet itne hur man gör nått sånt. och hur man gör en hel cell och inte bara texten i cellen till en länk...
Om du vet nått sätt så skriv gärna ett litet exempel på hur jag ska skriva, tack....
Här är ett exempel på hur du kan ändra bakrundfärg i en cell:
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din andra önskan.
// Olle
1. Välkommen till webForum Archer85! :bire
2. Förstår inte riktigt vad det är för effekt du vill åstadkomma. När någonting "fadar" så syns det inte starkare, utan svagare.
3. För att göra en hel cell klickbar kan du göra så här:
<head>
<style type="text/css">
<!--
a.cell{
display : block;
width : 100%;
}
-->
</style>
</head>
...
<td><a href="" class="cell">foo</a></td>
<td><a href="" class="cell">bar</a></td>
...
:)
tack...
Tack så mycket nu vet jag hur man får en hel cell att bli til en länk, skit bra :e . men nu kommer en annan fråga hur får jag så att all text i mitt html dokument blir i samma storlek och samma font och färg. det ska väl gå med fontfamily... men det händer inget för mig när jag skriver in det. om du vet hur man gör så får du gärna skriva det till mig :h . jag har tebbeller på sidan så jag vill självklart att allt som är inuti tabellen skall påverkas...
Är det såhär du menar?
<head>
<style type="text/css">
<!--
body, td {
font-family: Verdana;
font-size: 10px;
color: #000000;
}
-->
</style>
...
</head>
detta gjorde så att en hel cel ändrar färg när man hovrar över den, finns det nån liknande för text? så att när jag hovrar över texten så byter en färg.
obs inte, för det gäller inte alla länkar....
<style type="text/css">
<!--
a:link {text-decoration: none}
a:visited {text-decoration: none}
a:active {text-decoration: none}
A:hover {color: black}
//-->
</style>
Exempel:
<style type="text/css">
<!--
a.foo:hover{
color : red;
}
-->
</style>
...
<a href="" class="foo">foo</a>
jag skrev in det som du skrev Peter S, men då fattas det någon millimeter uppe och nere för att texten i cellen skall ändra färg också... (min tanke var att både texten i cellen och bakgrunden skulle ändras när man har musen på den, cellen är en länk...)
då tänkte jag att jag skulle lägga till height 100% i det du skrev Peter S men då hamnade texten högst upp i cellen i stället för att hamna i mitten även fast jag använder valign="middle"... någon som fattade vad jag nyss skrev, skriv gärna ett svar :P
detta alltså...
<style type="text/css">
<!--
a.cell{
}
-->
</style>
Ok, du ville alltså ändra färg på båda ställena. Exempel:
<style type="text/css">
<!--
a.foo{
}
a.foo:hover{
background : red;
color : green;
}
-->
</style>
...
<td><a href="" class="foo">foo</a></td>
...
urk
Hmm, allt som du har skrivit Peter har varit skit bra, men det är fortfarande en sak som återstår, när jag använder (a.foo:hover)
då blir inte hela cellen en länk utan bara så stor som texten i cellen är... då tänkte jag att om width=100% så kan man väl ha height=100%, då får man att hela cellen är en länk, men då helt plötsligt har texten i cellen förflyttats till högst upp i cellen. därför undrar jag om det finns nått sätt att beskriva vart i cellen texten skalll befinna sig?, använder redan valign="middle" det hjälper inte.
här ser du själva bas stommen på sidan..
http://w1.860.telia.com/~u86019342/
har försökt alla möjliga olika saker för att få det att funka men det är alltid nån grej som gör att allt skiter sig.
Ändra denna rad:
a.cell{
height : 100%;
}
Till:
a.foo{
}
Ett annat tips är att lägga all CSS-kod inom samma "style"-taggar.
hehe, undrade just om det skulle funka att lägga allt inom samma style tag :P