webForumDet fria alternativet

Skapa diagram?

4 svar · 229 visningar · startad av solbulle

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Har en liten tanke om att bygga upp ett diagram, en "bild". Vet inte om jag ska satsa på en aspkomponent, använda färg/tabellceller eller färgade bilder med olika bredder.
Själva sidan skapas i asp.
Det jag vill skapa är kan man säga ett liggande stapeldiagram, typ som den medfogade bilden, dock ska det vara fler färger och lite snyggare. ;)

Det ska gå att välja antalet rader och längd på blocken samt totallängden på staplarna.
Är bilder med olika bredd att föredra eller finns det någon bättre ide?
Sökningar har visat på bilder alt. komponent, men jag vill gärna höra lite infallsvinklar.

muppdiagram.gif
elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg

använd någon aspkomponent som skapar en bild.
har sett ett otal olika försök att göra diagram med divar och tabeller. tyvärr fungerar det inte vidare bra och är dessutom helt onödigt. en bild är mer vettig. se bara till att ha en bra alt text på den.

NoiseMakerMedlem sedan sep. 2001171 inlägg

blir det inte korrekt om man lägger en tabell med procentbestämd längd i en tabell som alltid har en fast längd? Teoretiskt blir det juh rätt.. men finns det någon som hindrar det praktiskt?

mmm.. förutsatt att det är stapeldiagram vi talar om =)

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Tycker att denna ser bra ut:
http://www.asp101.com/samples/bar_chart_stacked.asp

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Uj, tackar för svaren, jo en komponent är väl spontant det bästa kan jag tänka mig, dock ser Jespers länk riktigt lovande ut, kikar på det och återkommer när problemen hopar sig. :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)