webForumDet fria alternativet

bokstavsborder?

5 svar · 247 visningar · startad av dr_damir

dr_damirMedlem sedan mars 2003130 inlägg

Tja...

vet någon hur man skulle kunna få en färgad kant runt sina bokstäver?

finns det något attribut för detta? typ text-decoration någonting?
jag har för sökt att göra två olika <div>-taggar och använda dem som lager ovanpå varandra för att uppnå effekten men det fungerar inte som jag vill...

någon som kan hjälpa mig?

higaMedlem sedan aug. 2000356 inlägg

Det är möjligt, fast det kräver fler än två divor:

<div style="position:relative; top: 0px; left: 0px;font-size: 30px;">
<div style="position:absolute; top: 0px; left: 0px; z-index: 2; color: aqua">Texten</div>
<div style="position:absolute; top: -1px; left: -1px; z-index: 1; color: red">Texten</div>
<div style="position:absolute; top: 1px; left: 1px; z-index: 1; color: red">Texten</div>
</div>

För extra hög kvalitet kan man även använda två extra borderline divor som ligger positionerade på -1,1 och 1,-1

dr_damirMedlem sedan mars 2003130 inlägg

tack så mycket!

funkade gött!
kolla om du vill: http://egy.nu/~i3no

vad jag inte förstår är varför du skriver position: relative i första div-taggen och inte position: absolute.
jag undrar, vad är det för skillnad?
annars funkade det perfekt! har du läst på någon sida eller kom du bara på det? i så fall e du gryym! über!
tack iaf!

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003779 inlägg

relative så kommer den att placeras relativt till innehållet. absolute så ligger den "flytande" över andra element.

higaMedlem sedan aug. 2000356 inlägg

position:relative placerar som PepeJeria säger objekt relativt till innehållet.
position:absolute placerar objekt ett exakt antal pixlar(annan måttenhet går givetvis bra) från någon av kanterna (top, left, bottom, right), i vanliga fall från body, men om man har en parent som har positionering (relative eller absolute går lika bra) så blir det i förhållande till parent, därför satte jag position:relative på parent.

Jag har faktiskt kommit på lösningen själv, behövde den på min privata webbplats :)

frankofMedlem sedan jan. 20014 275 inlägg

Fungerar det inte med:
<p style="border: 1px solid black">text med border</p>

Ok, det blir inte runt bokstäverna, men jag missförstog antagligen :e

Genererad på 371 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb