webForumDet fria alternativet

height 100% i XHTML?

3 svar · 228 visningar · startad av mozilla

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

Jag har lite problem med min site, jag vill ha en tabell som går på höjden över hela sidan, i den ska det finnas en logo-bar, en meny-bar och textfältet. Textfältet ska ta upp den ytan som blir kvar av sidan. Jag har två bilder som illustrerar mitt problem. Till saken hör också att jag i textfältet har ytterligare en tabell, och det är när jag gör den till 100% som det blir problem.

I mina två bilder har jag illustrerat tabellerna, den första med gul färg, den är height="100%" och den röda som här också är height="100%". Jag vill att den röda ska bli så stor som skärmen inte knuffa ut sig själv. Som ni ser på bilden så blir den 100% av totalhöjden(andra bilden), men jag vill att den ska fylla ut det utrymme som finns kvar under de andra tabellerna. Hur gör jag det?

Tilläggas ska också att jag kodar i XHTML Transitional och det är därför problemet uppstår??

tabell_fel.gif
elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg

testa med height: auto; Det får ett blockelement att sträva mot 100%,dvs ta upp den yat som finns.

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

Jag har testat med auto lite här och var i koden men det vill inte fungera vart jag än stoppar in den? Någon mer som har någon idé på hur man kan lösa det?

Jag har dock gjort en nödlösning, jag gjorde en bakgrundsbild som ser ut som tabellen och repetera den Y, det fungerar... men jag skulle gärna vilja ha en bättre lösning.

elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg

skicka koden så blir det enklare att hjälpa dig.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)