Halloj
Får inte riktigt sidan att funka som jag tänkt mig...
www.polarout.com/
I IE ser det bra ut, även i senare versioner av Opera men i Mozilla 1.3 funkar inte bakgrunden i min container!
#container {
* text-align : left;
* background-color : white;
* color : black;
* position : relative;
* width : 620px;
* height : auto;
* text-align : center;
* margin : 0 auto;
* z-index : 1;
* border-top : 2px solid #cccccc;
* border-right : 2px solid #333333;
* border-bottom : 2px solid #333333;
* border-left : 2px solid #cccccc;
}
#containerleft {
* width : 450px;
* height : 100%;
* float : left;
* padding-left : 5px;
* padding-top : 10px;
* padding-bottom : 10px;
* margin-bottom : 0;
* z-index : 4;
}
#containerright {
* width : 165px;
* height : 100%;
* float : left;
* text-align : right;
* padding-top : 10px;
* padding-bottom : 10px;
* margin-bottom : 0;
* z-index : 3;
}
Det verkar som inte bakgrunden på containern kommer med på sidorna utan höger- och vänsterdivarna får olika höjd!
Snart blir jag tokig, så är det bara...
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Till att börja med har du använt id:t linkcont flera gånger på sidan, ett id kan du bara använda en gång eftersom det ska vara unikt. Skapa en klass istället (ange .linkcont iställer för #linkcont i stilmallen, och applicera med class="linkcont").
Du stänger en div som inte är öppen - ta bort sista </div> på sidan.
Stilmallen innehåller fel, vid id linkcont har du angett font-variant: small-caps;; - ta bort det sista semikolonet.
Validera alltid dina sidor så ska du se att sådana här fel inte uppstår.
sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg Validering av HTML gör du på
http://validator.w3.org
Just snyggt det!
När jag gjorde om det till klasser i stället försvann menyn helt, jal, utom ett litet, litet "hem" uppe till vänster!
Varför blev det så tro?
Semikolonet skyller jag på trötthet :-)
Våjne våjne...
Vill ändra det där sista :-)
Nu ser det bättre ut än i mitt förra inlägg...
Men problemen kvarstår... i Opera 6.03 så hamnar vänsterdiven nedanför containern, den högra får bara precis den höjd den behöver... m.a.o. det ser inte klokt ut!
I Mozilla 1.2.1 såg sidan helt ok ut men i 1.3 ballar allting ur!!! Skulle vara mycket tacksam för hjälp nu
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Till att börja med har du fel i din stilmall, egenskapen align finns inte i css, jag antar att du menar text-align (i väljarna linkcont a, linkcont a.here, linkcont a:hover).
Sedan har du ju en ie specifik egenskap tillsammans med diven som innehåller skidåkaren.
Ett tips, sätt dig ned och jobba med sidan och använd bara Mozilla och Opera för att se resultatet i, när det fungerar där kommer det med största sannolikhet att fungera i ie.
För att få den högra-diven att vara lika hög som vänster diven så får du använda javascript, om du inte vill ange en fasthöjd på båda divarna. Finns vissa sätt att komma runt det här med stilmallar, men då får du ändra strukturen lite grann på sidan...
Men hallå!
Jag har validerar sidan hos w3c, men jag tror knappast att det spelar nån större roll för mitt div-problem om jag tar bort filtret från indexsivdan eller tar bort text-align från dom andra sidorna!
Det konstiga är ju att sidan såg bra ut i Mozilla 1.2.1 men att felet uppkommer i 1.3 i stället!?
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Har du validerat css:n också?
Provat att skippa z-index?
Jåå...
Visst har jag det!
z-index la jag dit när jag testade som mest, det gjorde varken till eller från.
Men kan ingen svara på hur sidan kunde se bra ut i Moz 1.2 och inte i 1.3???
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Fortfarande så validerar inte din stilmall, det är fortfarande samma problem som ovan.
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://www.polarout.com/&warning=1&profile=css2
När sidan validerar är det mycke lättare att hjälpa dig, annars blir allr väldigt hyoptetiskt.
Nu validerar css-filen nästan helt med undantag för filtret på indexsidan, sidan i övrigt validerar enligt HTML 4.01 transitional.
Inte fan hjälper det!
Detta gör mig galen, nån annan som har nåt tips!?
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Det hjälper mycket att sidan validerar, eftersom då är det lättare att se vad som saknas.
Eftersom din div container inte har ett höjd värde, får den inget alls - därför visas den inte i en webbläsare som renderar sidor enligt webbstandards.
Vad du ska lägga till är följande:
Innan din sista div stängs, lägg till en extra div som "rensar" ut:
</div>
[b]
<div style="clear:left">&nbsp;</div>[/b]
</div>
Sedan fungerar den bra i nya Mozilla. Om problemet kvarstår i någon äldre verion av Opera så återkom (har bara testat i 7:an och det funkar bra).
Det ska testas direkt efter jobbet, återkommer, men jag tackar och bockar tills vidare för det sjantila svaret!
Ja, nu funkar det ju i Mozilla! Tackar så mycket, dock ser det lite konstigt ut i Opera 5.12 och 6.03 (som är dom versioner jag har hemma) men det kanske man får ta, texten är ju fullt läsbar iaf!