tjena!
jag har letat och letat men får inget bra svar på vad .shtml är. vad skiljer .html och .shtml dokument??
tack...
6 svar · 371 visningar · startad av dr_damir
tjena!
jag har letat och letat men får inget bra svar på vad .shtml är. vad skiljer .html och .shtml dokument??
tack...
shtml dokument innehåller ofta information som kommer bli addat "on the fly" av serven innan sidan skickas. Ett vanligt exempel på detta är <!--#echo var="LAST_MODIFIED"--> som i detta fall skulle returnera när sidan senast uppdaterades..
Jag har själv inte någon större erfarenhet av shtml så förhoppningvis finns det nån annan som kanske kan ge dig en djupare förklaring.
.shtml är standard filtillägget för SSI.
SSI står för ServerSide Include och är en teknik för att "on the fly" lägga till olika saker i en html fil. vanliga användningsområden är tex. att inkludera andra filer och lägga till när dokumentet senast uppdaterades.
Dvs det som skiljer "vanliga" html-dokument (t.ex. med extensionen .html) och html-dokument med SSI (som t.ex. kan ha extensionen .shtml men SSI-instruktioner kan lika gärna förekomma inbäddade i t.ex. .asp eller .php-dokument, det är helt beroende på hur webbservern är konfigurerad) är just möjligheten att lägga in SSI-instruktioner i HTML-kommentarer med ett lite speciellt utseende.
Kör man ett dokument med SSI-instruktioner med extensionen .html (dvs som en filtyp som gör att SSI-instruktionerna inte "körs") tolkas alltså SSI-kommandona som kommentarer och ger ingen effekt på HTML-filen alls annat än att hela instruktionen följer med ut till webbläsaren som en kommentar....
Hej!
Jag har sett på flera counter script att dom måste ha filändelsen .shtml på den berörda sidan för att det ska fungera.
Nu undrar jag om man bara utan vidare kan ändra på filändelsen html till shtml? Eller kan man inte göra så?
Servern måste vara konfigurerar så att det förstår att .shtml är sidor som utnyttjar SSI, men det är ett enkelt test att bara döpa om sidan till .shtml och se om det fungerar.
Förmodligen är counter-scriptet i cgi.
Då måste man oftast skriva <!-- #exec.........-->