sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg Tjenamoss.
För att stilla min nyfikenhet:
Enligt Nationalencyklopedin ( http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=205650 ) är HTML ett "märkordssystem" och inte ett språk.
Helt ok för mig, men på vilka premisser är HTML inte definierat som ett språk?
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg HTML kan inte "göra" något, enkelt sagt.
elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg det är precis vad det säger.. det är ett system för att markera upp struktur och sematik i text.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Antagligen en snabb direktöversättning från engelskan HTMLanguage - språk. Vill sedan NE kalla det för "märkordssystem" så tja... :) Det är väl inget problem som kommer att hålla mig vaken om nätterna.
CheezesMedlem sedan nov. 2002501 inlägg Re: HTML inget språk, men varför?
sabbacus skrev:
men på vilka premisser är HTML inte definierat som ett språk?
Pågrund av att just detta "språk" - som bara alla webbläsare förstår - består av olika koder (HTML-koder) och dessa koder brukar kallas märken.
Och antagligen har det fina ordet; märkordssystem uppkommit, i detta sammanhang :stud
Mvh
/Cheezes - håller sig helst till den praktiska delen istället...
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Inte för att jag vet vad jag snackar om, men html i princip, berättar ju bara hur en textfil/ett dokument ska se ut/skrivas ut. Det är inget språk såsom javascript, vbscript eller dylikt som kan räkna och mer "göra saker"
Hur bra blev den förklaringen egentligen? :OO :l