webForumDet fria alternativet

webbsäkra färger?

8 svar · 322 visningar · startad av pennypacker

pennypackerMedlem sedan mars 200291 inlägg

Hur viktigt är det egentligen med webbsäkra färger när man utvecklar en sida för internet? Behöver man ens ta hänsyn till webbsäkra färger när man har minimikrav att ex. NS 4.7 ska klara att läsa sidan på ett korrekt sätt?

higaMedlem sedan aug. 2000359 inlägg

Tycker att man gott kan strunta i webbsäkra färger. Det är för att bilder i indexerat färgläge som gif och png8 ska se något sånär bra ut för användare som kör i 8-bitars läge, vilket det är högst någon promille som kör idag. För oss andra innebär webbsäkra paletter att det krävs fler färger i paletten för att bilderna ska se bra ut, och vi vet ju alla att större färgpalett = större filstorlek = mer bandbredd krävs.
Som lite kuriosa kan nämnas att min första dator som hade internetuppkoppling var en Pentium 90 med 1 MB grafikminne. På den körde jag 16-bit i 800*600

Mvh Lukas

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Bakgrundsfärger och typsnitt kan vara bra att ha i webbsäkra färger. Här finns annars en risk att texten blir oläslig.

Men vad gäller bilder, fotografier och sånt kan du strunta i webbsäkra färger.

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag struntar i webbsäkra färger, men ska jag göra grafik till en design så använder jag webbsäkra färger så mycket jag kan (i Photoshop).

sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg

Är inte det ett väldigt motsägelsefullt uttalande?

ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg

Bakgrundsfärger och typsnitt kan vara bra att ha i webbsäkra färger.

Samma här. Men man bör ju tänka på att en dator som har inställt på 256 färger eller liknande "omvandlar" de färger den den inte kan visa till liknande, så man kan ju helt klart göra en sida med ungefärliga webbsäkra färger.

Själv anser jag väl egentligen att det är viktigare att sidan funkar i 800x600 än att man följer de webbsäkra färgerna men det är ju jag..

nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg

Det där har jag funderat mycket på och om man tittar på många välbesökta sidor så använder dom inte webbsäkra färger. Jag struntar dock inte i att anpassa sidor så att dom blir så webbsäkra som möjligt. Man kan väll trösta sig med att dom som har inställt på 256 färger eller liknade inte bry sig så mycket om hur det ser ut eftersom många sidor måste se bedrövliga ut när dom är ute och surfar.

SelleMedlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Här finns webbsäkra färger(va jag tror iaf :))

http://www.munkbuggarna.nu/farger.htm

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg
131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)