webForumDet fria alternativet

scroll i div med !IE

2 svar · 190 visningar · startad av Niehls

NiehlsMedlem sedan juli 2002131 inlägg

ok.. nu hade jag tänkt lösa detta eviga mysterium en gång för alla.
har letat runt i alla möjliga trådar/forum/howtos/tutorials/allt men inte funnit nåt svar.
hur *** fixar man så att overflow-x eller overflow-y : auto funkar i mozilla, opera, netscräp m.fl?

det måste väl gå att lösa på nåt sätt?

vidare så undrar jag varför de olika läsarna verkar räkna ut positionen på olika vis... !IE verkar räkna ett par pixlar annorlunda än IE.

tacksam för svar.

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

overflow-x och y är ie påfund. därför finns det inget svar, använd bara overflow så fungerar det bra.
IE räknar ungefär som de andra om du kör med en korrekt doctype.
Se till att sidan fungerar i Mozilla och Opera så är det nästan säkrert att det fungerar likladant i ie. Att börja med ie kan skapa problem då du vill få det att fungera likadant i andra läsare.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

vidare så undrar jag varför de olika läsarna verkar räkna ut positionen på olika vis... !IE verkar räkna ett par pixlar annorlunda än IE.

Det beror (som sagt) på vilken <!DOCTYPE du använder.
Använder du ingen alls eller en som inte är "helt korrekt" blir det på det viset (sidan ritas i så fall ut i s.k. "quirks mode" vilket kan ge det fenomenet du beskriver eftersom MSIE tidigare haft en bugg som gett just detta resultat och "quirks mode" försöker ge "bakåtkompatibla" resultat och i vissa fall återskapar det gamla (buggiga) beteendet).

Välj en <!DOCTYPE som ger dig "standards mode" enligt Sivonen och se till att dina sidor validerar så bör MSIE och Moz m.fl bete sig lika igen ;)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)