Efter att jag för någon månad sedan hörde att man bör använda unicode symboler istället för wingdings/webdings så testade jag en del med det på min personliga webbsida. I början verkade det fett när jag mha ett litet hemkodat javascript såg att det fanns en massa användbara prylar i vissa unicode ranges...
Men när jag testade hur sidan såg ut i MSIE så märkte jag att flera av dom unicode symboler som visats korrekt i Mozilla, som t ex nr 9763 som ger en cool biohazard symbol, bara visades som fula fyrkanter i MSIE6 på samma burk. Ska inte alla browsers visa dom unicode symboler som finns tillgängliga på systemet?
*förvirrad*
Mozilla vs MSIE (mysko unicode)
5 svar · 304 visningar · startad av higa
Är så att jag använder ett litet script som gör så att man för musen över ett menyval så visas en ikon i en liten ruta.
Funtionsanropet ser ut ungefär så här:
shine('9763')
Funktionen ser ut så här:
function shine(x)
{
if(x!="") { sign = "&#"+x+";" }
else { sign = ""}
for(i=0;i<3;i++)
{
if(document.layers)
{
document.layers["text"+i].document.open()
document.layers["text"+i].document.write('<span class="sign">'+sign+'</span>')
document.layers["text"+i].document.close()
}
else if(document.all)
{
document.all["text"+i].innerHTML = sign
}
else if(document.getElementById)
{
document.getElementById("text"+i).innerHTML = sign
}
}
}
I msie så visas bara ett par av symbolerna (musiknoten och smileyn, men ingen av dom andra)
Webbplatsen det gäller är min personliga http://higa.dns2go.com
Ja du, jag vet faktiskt inte vad som kan vara problemet här. Vore dock intressant om någon annan kunde förklara detta.
:)
Hmm...
Klurigt...
Du anger att du använder Windows-1252, och din server skickar sidan i ISO-8859-1...
Därefter använder du Unicodetecken....
Undrar om detta eventuellt kan vara något som kan förvirra någon av webbläsarna...
Vad händer om du kör med UTF-8 eller UTF-16 , t.ex.
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-16" />
, på hela sidan direkt istället ? (bortsett från att du då ju också måste hantera ÅÄÖ osv som Unicode-tecken ;) )
En annan tanke...
Vid en snabb kodkoll på head-sidan hittade jag inget ställe där du anger vilket typsnitt du förväntar dig för klassen .sign... kan det vara så att Moz och MSIE råkar välj olika default-typsnitt för .sign, och att MSIE på så sätt råkar välja ett som inte har just de tecken du vill ha inlagda ? (inte alla typsnitt innehåller precis *alla* Unicode-tecken)
Vad händer om du provar några olika värden på stilen font-family: på klassen .sign ? (Moz har 6 olika default-typsnitt och MSIE 2 olika)
Tackar och bockar för hjälpen, nu funkar det perfa efter att jag lade in ett gäng typsnitt i klassen .sign, däribland MS Mincho. Jag testade att låta Mozilla rendera unicodesymbolerna och klistra in dom som rich text i MS Word och då fick jag reda på vilka typsnitt det handlade om.