MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg Det skrivs mycket om standard på alla forum... ofta får man läsa "använd inte det, för det är inte standard" (ibland bara "använd inte det" utan förklaring...)
Mycket av den kod jag lärt mej på en kurs platsar tydligen inte i denna standard... vilket är lite frustrerande...
Varför är denna standard så viktig?
Fungerar inte mina gamla koder?
Eller var fungerar dom inte (för mej funkar dom ju...)?
Sen verkar det finnas flera standarder... vilken ska man då följa...?
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Du behöver inte följa någon standard när du gör din hemsida... Men du skall också veta att du på så sätt låser ute många användare. Användare som inte använder samma webbläsare som du.
Om det är en personlig sida så kan det kvitta tycker jag. Det är den som äger sidan som bestämmer det. Men om det handlar om ett företagssida då tycker jag att standarden skall följas. Det är bara företaget som förlorar annars.
Vilken standard du skall följa? Det finns bara en och det är det som The World Wide Web Consortium (http://www.w3.org) har tagit fram.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Håller med Darren men vill påpeka att det finns olika versioner/varianter av html standarden, öven den nya xhtml har ett par olika versioner/varianter.
HTML ver 4 skall alla "hyffsat" moderna webläsare klara av att visa på riktigt sätt.
Med XHTML är det, tyvärr, större skillnad på hur olika webläsare visas mycket beroende på att all formatering av texten görs med CSS och dom olika webläsarna stödjer olika mycket av CSS standarden.
Mitt råd är att skriva i HTML4 eller eventuellt XHTML transitional, XHTML strict kräver att du gör all formatering med CSS.
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Det är i princip ingen skillnad på HTML 4.01 och XHTML.
Den skillnad som finns består tex i att alla taggar måste stängas.
MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg Så om jag följer HTML 4.01 så kan alla besökare, oavsett webläsare, se allt på min sajt?
Njae, det stora flertalet - men "Da evil Netscape 4.x-surfaren of wrath" finns fortfarande kvar därute.... :)
/Mange
MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg Inga garantier ändå då... blir inte klok på det här...
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Jag brukar säga som så här: har man inte en webläsare som stödjer HTML 4.x standarden så får man skylla sig själv ;) och jag tror inte jag är den ända med den filosofin....
Mvh icaaq
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg
Mira skrev:
Inga garantier ändå då... blir inte klok på det här...
Inget konstigt i detta. Då NS 4.x gjordes var standarden inte färdig. Samma gäller för IE 4.x.
Sedan måste du ha klart för dig att de standard som W3C tar fram är inte samma sak som t ex ISO 9000 eller ISO 14000. Det är ingen standard som webbläsare måste följa utan det är mer som en rekomendation.
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg
Så om jag följer HTML 4.01 så kan alla besökare, oavsett webläsare, se allt på min sajt?
Det beror på hur du gör dina stylesheets.
Om du döljer det för äldre webbläsare kan du räkna med att alla kan läsa informationen som finns. Däremot kan layouten se ut hur som helst...
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hur du än gör finns det inga garantier....
Om du följer standard och validerar enligt W3C är det ganska bra förutsättningar för att det ser lika ut i de flesta moderna webbläsare men det ställer lite krav på att du är noggrann när du kodar och hänger med i "debatten"... Men du riskerar att "tappa" en del gamla garderobslik (som NN4 - "the browser from hell")...
Om du istället följer "de-facto"-standard och plockar åt dig diverse tips och webbläsarspecifika taggar och finesser som funkar ihop efter en drös kaffe, svett och testande i fyrtisjutton olika webbläsarversioner ;) så funkar det iallafall bara garanterat i de webbläsare där du verkligen har testat din design...
Vad du gör, bör du antagligen avgöra baserat på vad dina besökare använder för webbläsare. Har du 95% IE6 kan du antagligen strunta i att använda annat än MSIE-specifik "de-facto"-standard (om du nu inte störs av att du riskerar att reta gallfeber på de sista 5 procenten).
Själv är jag en anhängare av standarder för att jag kan vara det...
Jag har t.ex. en mycket blandad besökarflora (45% Moz/NN6+, 45% MSIE>5 och resten i princip robotar och diverse mobila enheter som ändå inte skulle kunna läsa en layout med tabeller på ett bra sätt - Jag har på ett halvår bara haft några enstaka NN4:or på besök, och de flesta var från min egen testmiljö ;) .
Hade jag haft kunder som kräver att det skall funka i "allt" kanske jag hade fått tänka om (och det har hänt).
Besökarna bryr sig inte om hur sidan är kodad, bara att den funkar, och jag tycker det är enklare att göra detta med strikt följande av standarder - men jag hade antagligen lika gärna kunnat göra det även "utan standard" om jag inte varit intresserad av att få fram sidor som funkar i det mesta som stödjer standard...
Intressantaste debatten och motiveringarna för standarder finns IMHO på http://webstandards.org
Men som sagt - det finns idag i praktiken inga garantier för att en sida funkar precis överallt vare sig du kör enligt standard eller inte...