webForumDet fria alternativet

meta: keyword & description

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

6 svar · 273 visningar · startad av svenberit

Medlem sedan dec. 200012 inlägg
Frågan#1

Hej

När jag bygger hemsidor så skriver jag alltid in keyword och description. Tex:
<meta name="description" content="Detta är Marias hemsidor om hamstrar.">
<meta name="keywords" content="maria, hamster, djur">

Men nu bygger jag en site i frames. På vilken "delsida" skall jag lägga metataggarna då?

Jag har tre sidor att välja bland:
1. kunder.htm (som bara innehåller själva framesetet - alltså ingen övrig kod. Dvs det finns ingen <title> som jag kan lägga metataggarna under)
2. kunder_bilder.htm (som visserligen innehåller HTML, men innehållsmässigt finns bara själva bildsviten där, dvs inget textinnehåll.)
3. kunder_text.htm (som är själva innehållet: texten och huvudlänkarna)

Egentligen känns det som om jag vill lägga metataggarna på kunder.htm, som ändå är själva huvudsidan. Men den innehåller ju ingen html... och jag har lärt mig att meta måste (!) ligga efter <title>.

För om jag lägger det i kunder_text (där själva brödtexten finns), så är väl risken att sökmaskinerna länkar till den enskila sidan i framsetet istället för till den kompletta sidan? Och att besökaren s.a.s bara ser ett delframes.

Hej från förvirrade Maria

Medlem sedan juni 200075 inlägg

Lägg metataggarna i framesetet så är det även så som sidan kommer att visas - i ett frameset.

Tänkte även på att du sa att framesetet inte innehåller någon HTML. Det måste det väl ändå göra. Annars är jag nyfiken på hur den är gjord. Sen så har iallafall jag alltid head och title på framesetsidan.

Hej Anka,

först: tack för ditt svar. Det tog några dagar innan jag såg det. Men nu så...

den sida som är själva framesetet har denna kod, dvs ingen html. Men jag kanske bara kan lägga till html??? så jag sedan kan lägga keyword och description under title???
<!-- frames -->
<frameset rows="230,*" frameborder="0" border="0" framespacing="0">
<frame name="innehall" src="tjanster_text.htm" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="auto" frameborder="no" noresize>
<frame name="bilder" src="tjanster_bildframe.htm" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="auto" frameborder="no" noresize>
</frameset><noframes></noframes>

Hälsningar Maria

Exempel på ett frameset. Koden ÄR i html.

<html>

<head>
<title>Framesetexempel</title>
<meta name="KEYWORDS" content="webdesign, data, bla bla bla">
<meta name="author" content="författarnamn">
<meta name="description" content="Beskrivning av sidan">
</head>

<frameset cols="210,*" rows="*" frameborder="0" border="0">
<frame src="left.htm" name="left" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="auto" frameborder="0" border="0">
<frame src="right.htm" name="right" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="auto" frameborder="0" border="0">
</frameset>
<noframes>
</noframes>

</html>

Medlem sedan dec. 1999106 inlägg

Även om man inte måste lägga in <html> i ett framesdokument så skadar det ju inte.

Dessutom är det så att om man använder frames så är det bara är titeln i framesdokumentet som visas, övriga titlar kan man egentligen skippa.

En annan sak att tänka på är att det kan vara bra att lägga lite innehåll i framesdokumentet mellan taggarna <noframes> och </noframes>. Sökmotorer har i allmänhet inte möjlighet att konstatera att det som visas på din kunder.htm i själva verket hämtas från kunder_bilder.htm och kunder_text.htm och har man description och keywords som inte kan jämföras mot något innehåll på sidan är det kanske inte så stor risk att man hamnar bra till i sökmotorer...

[glömde skriva under :) ]
/nett

[Redigerat av Netmums den 11 dec 2000]

Tack Anka och Netmus för svar på min fråga. Det är tur att det finns människor, som "fyller i" mina kunskapsluckor.

//Maria

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
132 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)