webForumDet fria alternativet

Kontrollera min css fil?

13 svar · 364 visningar · startad av medialabs

medialabsMedlem sedan mars 20022 704 inlägg

Hejsan,

Nu har tiden kommit till min CSS fil. Jag blir själv inte mycket klokare av dom "fel" som W3.org´s validerar säger till mig.

Skulle vara jättebussígt av nån som kan detta med Css att kanske fixa till dom felen som finns i den filen.

Min CSS fil....

W3.org´s validerare

PMedlem sedan jan. 20012 107 inlägg

kör den i vs och får att alla scrollbar-x är felaktiga

jag funderar på att just ta bort dom.

SebbeMedlem sedan jan. 20031 603 inlägg

Vad händer om du lägger till ett mellanslagg mellan scrollbar-x attributen och färgerna?

scrollbar-face-color: #EBF0F5;

istället för

scrollbar-face-color:#EBF0F5;

Sebbe skrev:

Vad händer om du lägger till ett mellanslagg mellan scrollbar-x attributen och färgerna?

scrollbar-face-color: #EBF0F5;

istället för

scrollbar-face-color:#EBF0F5;

Så, nu har jag ändrat dom så att det är ett mellanslag...

frankofMedlem sedan jan. 20014 275 inlägg

Inte så mycket fel där, frånsett scrollbar då.
Skall du bry dig om varningarna så kan du ju lägga bakgrundsfärgen som "transparent".
Och generic family är t.ex "sans serif"

Sebbe> Det blir lika fel för det, scrollbar formatering är fortfarande IE-specifikt, ingår inte i någon standard mao.

frankof skrev:

Inte så mycket fel där, frånsett scrollbar då.
Skall du bry dig om varningarna så kan du ju lägga bakgrundsfärgen som "transparent".
Och generic family är t.ex "sans serif"

Sebbe> Det blir lika fel för det, scrollbar formatering är fortfarande IE-specifikt, ingår inte i någon standard mao.

tack för dina tips. ska skrida till verket direkt och ta bort och ändra lite nu.

frankof skrev:

Något måste ju vara fel (tänkte jag) ;)

Hehe, det gick snabbt, tog bara bort dom där scroll listerna så blev den validerad direkt.

medialabs skrev:

Hehe, det gick snabbt, tog bara bort dom där scroll listerna så blev den validerad direkt.

När jag validerar min cssfil får jag samma fel. Men för tusan! Det funkar ju, så varför ta bort dem? §e

Sebbe skrev:

frankof skrev:

Något måste ju vara fel (tänkte jag) ;)

Japp, IE och M$ ;) :e

Sebbe skrev:

medialabs skrev:

När jag validerar min cssfil får jag samma fel. Men för tusan! Det funkar ju, så varför ta bort dem? §e

Testa då att ändra docktype till:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/REC-html40/strict.dtd">
Och se hur mycket som fungerar då §e :e

elvelindMedlem sedan juli 2002173 inlägg

frankof skrev:

Sebbe skrev:

medialabs skrev:

Testa då att ändra docktype till:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/REC-html40/strict.dtd">
Och se hur mycket som fungerar då §e :e

doctypen spelar ingen roll för hurvida CSSen är valid eller felakig, bara för hur vissa läsare hanterar den.

doctypen spelar ingen roll för hurvida CSSen är valid eller felakig, bara för hur vissa läsare hanterar den.

Det var ju det som var poengen :l IE6(åtminstonde) stödjer inte färgade scrollers i "strict"-mode, krävs "quirks" för det ;)

Genererad på 394 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb