webForumDet fria alternativet

XHTML vs. HTML

4 svar · 253 visningar · startad av Kullervo

KullervoMedlem sedan juli 200226 inlägg

Tidigare har jag aldrig varit så noga med att koda korrekt kod vilket medfört att jag har stora kompatibilitetsproblem mellan olika webbläsare. Efter en stunds surfning på w3c.org har jag uppfattat saken som att XHTML strict är framtiden. Stämmer det? Alltså, finns det någon anledning att inte börja koda XHTML 1.1 strict? Finns det någon bergränsning eller andra problem?

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

Om du ska koda i xhtml 1.1 strict så bör du också vara insatt i stilmallar, eftersom font-taggar mm. inte tillåts i xhtml strict.
Xhtml är enligt mig en mycket trevligare html än de tidigare.

Denniz PoPMedlem sedan aug. 2002207 inlägg

Jag tycker helt klart att du skall använda XHTML. Vilken du använder (Transitional, Strict, Frameset) tycker inte jag spelar så stor roll. Själv använder jag strict till allt jag gör nu för tiden. Då är man bra förberedd till framtiden. Transitional är dock en liten "snällare" version, så det kanske är enklast att börja med den.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

XHTML strict är framtiden

Jupp - och jag har för mig att W3C just nu menar xhtml 1.0 Strict...
Om xhtml 1.1 säger de (på http://w3.org/MarkUp/ )

While XHTML 1.1 looks very similar to XHTML 1.0 Strict, it is designed
to serve as the basis for future extended XHTML Family document types,
and its modular design makes it easier to add other modules as needed or
integrate itself into other markup languages.

xhtml 1.1 är en bas för framtiden alltså...
Men eftersom en hel del webbläsare fortfarande har problem med xhtml 1.1 om man skall följa alla rekommendationer och börja servera sina sidor som "application/xhtml+xml" med filändelsen .xhtml, så tror iallafall inte jag att webben är riktigt mogen för att ta emot xhtml1.1 som slangas ut enligt alla konstens regler...
MSIE5.5 hanterar t.ex. inte detta ("application/xhtml+xml" var inte fastställd när MSIE5.5 släpptes) utan slänger upp en "villdusparapådisk"-dialog om man försöker dunka på den en xhtml1.1-sida på "korrekt" sätt - vilket är en "ny" sorts kompatibilitetsproblem ;) .

Även om du (tvärtemot w3c:s rekommendationer om vilka "media types" man bör använda för xhtml) skickar på folk xhtml1.1 med filändelsen .html (dvs som "text/html") så är inte webben riktigt redo för detta heller - t.ex. kan du inte räkna med att lokala märken fungerar eftersom <a name="foo"> inte längre är giltigt utan skall ersättas med <a id="foo"> i xhtml 1.1 (name finns inte längre som attribut till a i xhtml 1.1) vilket slår ut möjligheten att länka till lokala märken med <a href="sida.html#foo"> i de flesta webbläsare äldre än några månader ;)

Däremot anser jag att "xhtml 1.0 strict" är en utmärkt startpunkt för den som vill börja med xhtml...
Här hittar du några av mina standardmotiveringar om detta:
http://xhtml.nu/artiklar/specifikationer/000025.html

KullervoMedlem sedan juli 200226 inlägg

tack för svaren. det här låter lovande.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)