MiraMedlem sedan maj 2001954 inlägg
Funkar det inte att ha letter-spacing i Select?
Skulle även vilja ha större mellanrum vertikalt mellan varje Option... hur skriva?
Min kod:
select {
letter-spacing: 10px;
font-family: Verdana;
font-size: 14px;
font-weight: normal;
line-height: 5px;
}
Siffror efter letter-spacing och line-height är bara gissningar... inget händer även om jag skriver 100 där...
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
Redigerad.
I Mozilla-relaterade webbläsare kan du använda följande:
...
option {
letter-spacing : 10px;
line-height : 5px;
}
...
"letter-spacing"-effekten kan du ju annars åstadkomma genom att använda mellanslag.
:)
mikkeXMedlem sedan aug. 2002490 inlägg
Peter S skrev:
Teoretiskt sett är det en omöjlighet att styla "select"-element i en sådan stor utsträckning då "select"-element genereras av operativsystemet och inte av webbläsaren; därför kan du inte sätta "letter-spacing" samt "letter-spacing" med hjälp av CSS (detta gäller bl.a. MSIE och Opera).
Teoretiskt sätt är dt ingen omöjlighet alls, det är bara att det inte stöds i ie för närvarande. Precis som du skriver sedan att det fungerar i Mozilla/Netscape, som har ett bättre stöd för css än ie.
I opera fungerar det från med version 7 under windows med den egenheten att när man gör ett val så är valen utan letter-spacing.
Peter S skrev:
"letter-spacing"-effekten kan du ju annars åstadkomma genom att använda mellanslag.
Du bör aldrig använda fasta mellanslag för att skapa mellanrum i en text som visuell effekt eftersom en talsyntes inte skulle kunna läsa upp valen (bokstäverna läses upp en och en), och därför skulle en med ett synhandikapp bli utestängd från sidan.
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
Klumpigt uttryckt av mig, visst har du rätt. :bire
:)
MiraMedlem sedan maj 2001954 inlägg
Det är just därför jag nu är tvungen att göra det på annat sätt.
Jag hade mellanslag innan eftersom jag har problem att läsa text som sitter för tätt - men så fick vi en medlem som använder talsyntes, och då funkar det inte bra.
Tillägg:
och tyvärr (?) använder jag dessutom IE...