webForumDet fria alternativet

document type

4 svar · 225 visningar · startad av netfeed

netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg

finns det någon documnet typ som gör att man får en generell css som funkar i alla(nästan iaf) webbläsare utan att behöva använda en css till varje webbläsare?

dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Vad menar du med documenttyp, och varför skulle du behöva använda en css-mall för varje webbläsare?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Tag en som sätter alla i "Standards" mode enligt Sivonen... Tyvärr finns det trots detta inga absoluta garantier att du får exakt samma utseende överallt eftersom alla webbläsare förutom detta med olika moder har sina egna individuella buggar i CSS-hanteringen ;)
Du kan ju även välja en som ställer alla i "Quirks" mode - men jag har fått för mig att CSS-stödet är lite mindre bra om man gör så - men jag har inga belägg för det praktiskt...

Att ställa alla i samma mode är det viktigaste ;)

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

jarvklo skrev:

...Du kan ju även välja en som ställer alla i "Quirks" mode - men jag har fått för mig att CSS-stödet är lite mindre bra om man gör så - men jag har inga belägg för det praktiskt...

Jo, css fungerar sämre i quirks-mode speciellt i IE, där vissa stilmalls egenskaper inte fungerar alls i quirks mode.

netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg

dectgap skrev:

Vad menar du med documenttyp, och varför skulle du behöva använda en css-mall för varje webbläsare?

för att jag ahr en design som i IE ser bra ut medans den i opera ser hel mysko ut och i mozilla/netscape ser den små skum ut

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)