Vet inte riktigt var jag ska posta detta, hoppas detta blir bra.
Jag vill göra en genomskinlig textruta i en tabell, med onmouseover osv vill jag att texten skall kunna scrollas ned och upp. Jag vill alltså inte göra en vanlig tectrutan med scroll på sidan. Jag vet inte var jag skall börja eller vad jag gör en sådan i. Är det javascript som gäller eller? Hur beter jag mig?
Del PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg Jag förstår inte riktigt vad du menar.
En textarea som ligger i ett lager man kan scrolla?
Jag tror inte att det går att kombinera en dhtml/js-scroll med en textarea/textruta.
ja det är javascript du använder för detta. Det går såklart även bygga i Java eller Flash.. fast om du inte har koll på javascript ännu föreslår jag att du börjar där.
Det finns ett element i Explorer som handerar rullande text.. det heter <marquee> .. det är dock endast standard för explorer och fungerar inte i andra webbläsare.
Det du vill kolla på är Layers och scollning av fönster. Det finns mängder av exempel på detta att läsa om på https://www.javascript.com
jag tycker också att du bör läsa javascripttutorialen på WebMonkey. Den är mycket bra för nybörjare!
lycka till =)
Tack för hjälpen, jag har inte hållt på så mycket med javascript så det är svårt att veta var man skall börja då man vill lära sig nya saker. Tack för hjälpen!!