Jag kom på hur man gör. Det var visst bara att mata på alla de klasser från vilka du vill hämta dina formateringar:
<span class="text fet kursiv">Min text.</span>
:)
------------------
/M
3 svar · 289 visningar · startad av M
Jag försöker strukturera mina css-klasser på ett smidigt sätt. Har en liten fundering över klasser och arv.
Låt säga att jag har två formateringar:
span.text { font-family:arial; font-size:12px; }
span.fet { font-weight:bold; }
I en text kan jag ju ärva en klass egenskaper och lägga på nya från en annan klass så här:
<span class=text> Hej, jag heter <span class=fet>Henrik</span>. Vad heter du?</span>
Men om jag vill ha ett fristående textstycke formaterad med både egenskaperna från klassen text och fet, hur gör jag då?
<span class=text><span class=fet>Min text här.</span></span> fungerar visserligen, men det är inte speciellt snyggt. Vill att det ska se ut så här:
<span class="text, fet">Min text här. </span>
Går det?
Eller måste jag ange alla egenskaper från "text" även i "fet" i css-dokumentet. Blir mycket dubbelkod då...
------------------
/M
Jag kom på hur man gör. Det var visst bara att mata på alla de klasser från vilka du vill hämta dina formateringar:
<span class="text fet kursiv">Min text.</span>
:)
------------------
/M
Ja, det fungerar i IE, men inte i Netscape...
------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."
Hm, så ovanligt. Fungerar det i ns6? Antar att de flesta som håller fast vid ns har/eller kommer att uppgradera till senaste verren. Orkar inte... :)
------------------
/M