Har en dropdownmeny gjord i javascript. Denna ligger i en frame högst upp på sidan. Problemet är att när man öppnar en meny (en div) så lägger den sig inte över den frame som ligger under den frame där menyn finns. Hur löser man detta? Idag har jag ett z-index på diven, men det räcker tydligen inte.
Lager över flera frames?
24 svar · 695 visningar · startad av NETwork
Hm, har sett menyer som gör precis det så jag utgår från att det går?
Ehum, du kanske har rätt... här har de löst det genom att öppna menyn direkt i den andra framen från den första, den sträcker sig mycket riktigt inte över två frames. Fan va jobbigt... SNÄLLA säg att det går att göra på ett smidigare sätt!!! :(
Om du använder iframes istället för frames så ska det gå att sätta z-index på dom vad jag hört.
Det spelar ingen roll om du använder iframes eller "vanliga" frames. och jag tror att det sätt du nämde är det ända sättet att få till det på...
mvh icaaq
Jopp, det hade jag hade testat och det fungerade så jag utgick från att det skulle fungera med vanliga frames också, men inte. Kan inte använda iframes tyvärr, det fungerar väl bara i IE och på den här webben är det viktigt med stöd för andra browsers...
icaaq skrev:
Eller om du inte har menyn precis på framekanten får du dela upp lagret i två delar ;)
mvh icaaq
Heh, nån måtta får det väl vara... :) Ogillar frames i nästan alla sammanhang, men vad gör man när det inte är ens egna grejjer...
NETwork skrev:
Heh, nån måtta får det väl vara... :) Ogillar frames i nästan alla sammanhang, men vad gör man när det inte är ens egna grejjer...
Jag hatar frames i alla sammanhang ;)
mvh icaaq
Iframes stödjs av alla seriösa browsers (ns6, moz, opera, ie m fl) i dagsläget, var bara det att IE var först med det.
Problemet är bara att det är äldre damer på kommunala inrättningar med 486:or och tillhörande orginalprogram som använder den här sidan... :(
Icaaq... en gång de senaste 5 åren (rätt nyligen faktiskt) så har jag gjort en sida med frames, ett intranät. Där blev det riktigt bra faktiskt. :) Annars har jag bara dåliga erfarenheter...
Det finns förresten inte någon som råkar ha en länk till en sida/script på en meny som öppnar en meny från en frame i en annan?
Häpp! Kolla detta, här går den ÖVER en frame på nåt jäkla vänster... maodet ÄR möjligt. Frågan är således fortfarande giltig - HUR!?!?!?!? ;)
här har dom också en meny som går över två frames
http://www.borashc.nu/ .
Ser inte ut som om de använder iframes heller.
Du kan ju kolla in koden på den sidan
Fast där är det nog samma teknik som jag hittade tidigare, att man öppnar från en frame i en annan. Klart trevligare är ju att kunna köra överlappande menyer över flera frames... tack ändå, ska fundera vidare på detta!
NETwork skrev:
Häpp! Kolla detta, här går den ÖVER en frame på nåt jäkla vänster... maodet ÄR möjligt. Frågan är således fortfarande giltig - HUR!?!?!?!? ;)
Den är applet-styrd...
På http://www.apycom.com/apmenu/apxpdd/exframe.html så används ju nån sorts applet och det kanske bara var min läsare(mozilla 1.2.1) som inte tålde vad appleten gjorde då den hängde sig efter ett tag....
men visa gärna resultatet när du är klar....
En applet, jo jag såg det... har aldrig pysslat med det så det känns väl som om det här projektet ligger på fel bord. Jag får väl försöka övertyga dem om att ta bort alla jobbiga frames istället!