webForumDet fria alternativet

Netscape, spans och css...

5 svar · 231 visningar · startad av NETwork

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Jag har en div. Inne i den finnss ett antal spans (en dropdownmeny där varje span innehåller ett item alltså).

<div><span>meny 1</span><span>meny 2</span><span>meny 3</span></div>

Varje span ska dock ligga på en egen rad vilket jag löser genom att ge diven en given bredd. Fungerar utmärkt i IE men i netscape lägger sig alla divar i en enda lång rad efter varandra.

meny1 meny2 meny3 --->

Lägger jag en br mellan dem får jag ett stort mellanrum i exploirer, i netscape lägger de sig under men PÅ varandra, margin och padding verkar inte fungera. Det blir alltså en enda stor klump.

Hur får man alla spans att lägga sig under varandra i netscape, kan man tvinga en brytning via css!? Typ som float:left fast vertikalt???

dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Varför använda <span> när du tydligen inte vill att det ska fungera som ett inline-element?

Byt ut <span> mot <div> istället.
Då fungerar allting som det ska.

Hm, kan någon förklara vad som menas med inline-element och block-element? Förstår inte riktigt skillnaden mellan div och span?

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

NETwork skrev:

Hm, kan någon förklara vad som menas med inline-element och block-element? Förstår inte riktigt skillnaden mellan div och span?

Erik J har skrivit denna, kanske ger dig lite ljus i mörkret. :)

Toppen, tack! :) När jag ändå frågar dumma frågor, ni råkar inte veta hur man får "cursor:hand" att fungera på netscape? Eller är det IE-specifik goja?

dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Ett block-element infogar radbrytningar före och efter elementet, medan ett inline-element bara följer med resten av innehållet, så att säga.

Ex:

Lite text här <span style="color: #f00;">och lite text här</span> och lite till

Den enda skillnaden mellan "och lite text" och resten av texten är att "och lite text" kommer att stå i rött. Hade du bytt ut <span> mot <div> i exemplet hade den markerade texten hamnat på en egen rad.

EDIT:
Lite sent svar, men då kan jag svara på din nya fråga istället: använd "cursor: pointer" istället

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)