webForumDet fria alternativet

Problem med marginaler

7 svar · 251 visningar · startad av NETwork

NETworkMedlem sedan juni 20011 679 inlägg

Jag genererar ett javascript dynamiskt (en massa divar) och har problem med marginalerna eftersom divarna får radbrytningar (kommer inte runt problemet med radbrytningar utan en dålig lösning som jag inte vill använda, dessutom blir ju koden oläslig om den ligger på samma rad). Jag har försökt med margin:0px och padding:0px i både divar, spans och tabeller, men den envisas ändå med att skapa marginaler som inte finns. Om jag kopierar koden och tar bort radbrytningarna, dvs lägger alla divar i en enda rad utan mellanslag fungerar det. Är det enda möjligheten eller kan man tvinga bort marginaler, det är juskitkasst!

<table cellspacing="0" style="margin:0px;padding:0px" cellpadding="0"  border="0">
  <tr>
    <td style="margin:0px;padding:0px">
      <div class="HeaderStyle" style="margin:0px;padding:0px">
        <a style="margin:0px;padding:0px" class="HeaderTextStyle" OnClick="...">Testmeny</a></div>
...osv

Koden funkar alltså, men det blir marginaler tack vare att inte hela koden sitter ihop TROTS att ALLT har 0 i marginal!?!?

DinoMedlem sedan sep. 20011 918 inlägg

Du kan ju sätta float:left på divarna så att de inte blir en radbrytning efter dem, om det var det du var ute efter :q

Nja, de ska alltså ligga under varandra. Det är diven i td-taggen som har marginaler emellan trots margin och padding = 0, det ska inte vara något mellanrum mellan td-taggen och diven! Men det verkar som enda möjligheten är låta taggarna sitta mot varandra... :(

nikkiMedlem sedan feb. 200321 inlägg

Hej,
vet inte om det är så enkelt som att du kan använda span- istället.. då DIV används för att strukturera blockelement medan SPAN används för att strukturera inline-element.

mikkeXMedlem sedan aug. 2002490 inlägg

Pröva att lägga till float: left; clear:left i divarna.

Det bli enklare att hjälpa till om du visar hela koden.

Jag läste det genom att sätta ihop koden, men då uppkommer som sagt andra problem. :(

mikkeXMedlem sedan aug. 2002490 inlägg

Som sagt, om man får se koden så kanske...

Divar löste problemet (förutom då att jag tyvärr tvingas parsa igenom hela koden och ta bort alla mellanslag mellan taggarna)! :D

Genererad på 368 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb