DarrenMedlem sedan dec. 2002741 inlägg
Har ett problem med DIV-ar som jag inte lyckas lösa så jag tänkte att ni som är duktigare än mig kanske har en lösning. DIV-ar skall placeras på sidan enligt skissen nedan:
-----------------------------------------------------------------------
| | |
| | |
| 1 | 2 |
| | |
-----------------------------------------------------------------------
DIV 2 skall vara 200 pixlar bred. DIV 1 skall vara 100% av sidan minus 204 pixlar.
De skall också alltid vara lika höga (säg t ex 80% av sidans höjd). Positionering skall göras med CSS2.
Någon som har ett förslag på hur man kan göra detta?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg
Du borde kunna använda en del idéer på http://realworldstyle.com/ ...
Deras 2 column layout gör antagligen det du vill om du mekar om deras float: left till en float: right och justerar de olika marginalerna och border-attributen efter dina behov.
Annars har du också en hel del matnyttiga tips på http://webreference.com/authoring/style/sheets/layout/advanced/
Tackar för det... Har kollat igenom ett par tusen sidor ( :e ) efter lösningen på problemet men inte lyckades hitta det. Tur att det finns folk som vet bättre. :birp
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg
Fungerar inte riktigt som det skall. Kommer att ladda upp en bild som visar hur det blir.
Nu har jag en bild som visar hur det blir med koden som jarvklo länkade till.
Kolumn nr. 1 får sin höjd beroende på hur mycket text som finns i den. Det jag skulle vilja är att höjden på kolumn nr. 2 automatiskt får samma höjd även om det inte finns lika mycket text i den.
Går det alls att göra så?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg
Löser det här tricket ditt problem? (kolla användningen av <div id="container"> och hur border läggs dit...)
jarvklo skrev:
Löser det här tricket ditt problem? (kolla användningen av <div id="container"> och hur border läggs dit...)
Inte riktigt tyvärr... Bifogar en bild till som visar hur jag skulle vilja att det ser ut. Har fått det att fungera i Mozilla 1.3a och NetScape 7.01 men inte i någon annan webbläsare.