webForumDet fria alternativet

Färger på tabellrader från databas

HTML & CSS

8 svar · 292 visningar · startad av KalsongCesar

Medlem sedan mars 2001339 inlägg
Frågan#1

Kan vara fel forum, men jag försöker ändå.

Jag vill få ut olika färger i en tabell som listas, tänkte att det vore ju bra om förgen låg i databasen, men default value #000000 i databasen vill inte fungera, den tror att det är NULL.

Hur skulle man annars göra, vill ju ha det så dynamiskt som möjlgt.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Vill du bygga dynamiskt så är det nog inte så smart att skriva ut färger direkt i HTML-koden. Använd istället stilmallar och klassa upp varje rad somm even/odd.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Flyttas från ASP.

men om jag generar en rad i tabellen utifrån databasen och sen sätter värdet på förgen utifrån vad som står i databasen då?

ngn som vet hur jag får in default value #000000 i dtabasen, om det nu är rätt tillvägagångssätt..?

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Du kan nog ha nytta av att titta igenom denna: :)

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=60366&highlight=varannan

njea.. vill ju inte bara ha varannan rads färg, det är inge problem. Jag vill låta en användare administrera och välja vilka färger han hon ska ha i sina tabeller, kan vara så att man vill att alla ska vara svarta så då väljer man det, men vill man sen helt plötsligt att , som i det här fallet med varor, falukorvarna ska vara i blå text så får man uppdatera datbasen med den färgen..

tror jag har hamnat i fel forum ändå..

Sätt klasser då och låt användaren ändra i stilmallarna.

om jag lägger till en vara då och användaren vill välja förg på den då? Hur gör jag då, Inte alla som kan ändra stilmallar..
eller ska jag generera stilmallen utifrån databases värde..
?

Det skulle nog vara en bättre idé.
Bygga ett gränssnitt för CSS. Eller rättare sagt så gör du inte ett gränssnitt för CSS utan det är mer så att CSS:en genereras utifrån databasen. :)

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
154 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)