webForumDet fria alternativet

Fast delsides-struktur (ev mha tabeller)?

2 svar · 188 visningar · startad av Mattias

MattiasMedlem sedan mars 2000205 inlägg

Har någon nåt tips på hur jag på bästa och smidigaste sätt, med hjälp av en/flera tabeller, gör en fast sidmall som kan användas på alla delsidor och (förutom texten och rubriken) ser exakt likadana ut?

Just nu kör jag en "vanlig" tabell, men det funkar inte så bra när jag lägger in bilder i den stora textcellen. Då flyttar sig nämligen högermarginalen i textcellen och gör den bredare än de 400px jag definierat den som. Tabellcellerna är således inte helt "fasta" utan flyttar sig av någon konstig anledning vid ett visst innehåll. (Dock ej bredare innehåll än den definierade tabellbredden)

Siten jag grejjar med bygger på ett fiktivt företag som säljer golfprodukter. Här kan ni beskåda siten/strukturen:
http://mnilsson.webhostme.com/fore/index.asp

Hur gör exempelvis större sidor/siter för att få en "fast" struktur på sina olika tabell-delsidor? Har hört talas om shtml och server sides includes, men är detta bästa "lösningen" eller finns det bättre sätta att få sidorna EXAKT lika?

Vad jag vill är alltså att på enklast sätt kunna lägga in text och bilder i en färdigdefinierad mall.

Tacksam för svar!

------------------

// Mattias

MagnusMedlem sedan dec. 1999252 inlägg

SSI tycker jag funkar bra, så här har jag gjort,
*tillverka EN html sida som du ska ha som "mall" för alla andra sidor.
*tillverka "inc"-filer av de delar av sidan som kommer att vara lika på alla sidor.
*kvar ska nu bara vara det som är unikt för just denna sida.

* gör nu en asp-fil och länka in "inc"-filerna med "include file" eller "include virtual" och skriv in det unika innehållet på samma sida.

om du vill kan du kolla koden på en sida som jag håller på med, där har jag döpt include-filerna som utgör layouten till 1.lay, 2.lay, osv. och mellan dessa ligger det unika innehållet. Nu kan du ju inte se själva asp koden men jag har lagt in kommentarer i koden som visar vad som utgör "lay"-filerna.

exempelsidan

------------------
Magnus

Jodå... så är det.

MattiasMedlem sedan mars 2000205 inlägg

Tack så mycket för svaret, Magnus! Perfekt att ha en exempelsida att kolla på. Skall testa SSI på min site och se om det åtgärdar problemen jag har med olika stora tabellceller.

------------------

// Mattias

[Redigerat av Mattias den 17 nov 2000]

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)