webForumDet fria alternativet

Vad har jag missat?

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

6 svar · 253 visningar · startad av frankof

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Varför kommer det upp horisontell scroll på en framessida även om behovet inte finns?
Jag har inte satt width till 100% någon stans, eller är det bara en IE6 egenhet?
Nä, jag måste ha missat något, men vad?
Adress:
http://hem.passagen.se/frankof/hil
Klicka på "stupere" och resiza till ca. 600X800.
Här är det felaktiga resultatet på min dator: Fel

MaQaNMedlem sedan okt. 200235 inlägg

Sätt allt i en table och sedan kan göra tabellen i pixlar istället för %

Tror inte det ;)
Tabeller är inte till för design, och det är inget som behöver presenteras i tabellform på sidan änsålänge.
Jag löste det helt enkel med att sätta width:95%; på <body>
Fast det känns onödigt.

MaQaNMedlem sedan okt. 200235 inlägg

Skulle aldrig änka på att lägga text fristående.

Enligt min åsikt måste det läggas i tabeller

Då har du inte fått med dig vad det är snack om, innehålla och presentation är två skilda saker.
Tabeller används just som tabeller.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Smaken är som baken frankof...

Visst - det är "inne" att handikappanpassa sina sidor genom att lägga allt i en följd och sedan göra layout med CSS
Men vill man ha kompatibilitet långt bakåt (vilket i vissa lägen är ett *helt* legitimt skäl) så är det i de allra flesta fall tabeller som gäller!

Layout med tabeller är dessutom både möjligt och kodmässigt "korrekt" hela vägen upp till den föreslagna xhtml 2.0.

MaQaN:s förslag är konstruktivt på så sätt att det antagligen löser ditt problem *tekniskt*.

Resten är åsikter som debateras till leda lite överallt just nu där IMHO det inte finns något "rätt" eftersom bägge falangerna dras med tradeoffs (icke-funktionshinderanpassat mot inte helt garanterat att det ser bra ut i alla lägen).

Tag gärna denna åsiktsfejd privat - det ger iallafall inget mer i denna tråd ;)

MaQaN:s förslag är konstruktivt på så sätt att det antagligen löser ditt problem *tekniskt*.

Jo, antagligen, och det var väl inte menat så "surt" som det tydligen uppfattades. :r
Lite av min poeng var just det att jag inte hade satt Width någonstans(har gjort det nu), det var bara 5 <P> och 7 <Hx> på den aktuella sidan, dessutom placerat till vä. inget som skulle antyda att horisontell scroll skulle vara nödvändigt.
Så jag undrade lite på om det var en egenhet med IE6 eller om jag hade missat något?

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)