sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg Tja.
Sitter och klurar på en sak:
I en doctype anges en sökväg till w3s DTD för det HTML-version man angett.
Betyder detta i praktiken att webbläsaren hämtar hem en DTD från w3 varje gång en sida laddas eller hur fungerar proceduren?
Om ja, är det då inte smidigare ur hastighetssynpunkt i alla fall att hämta hem deklarationen och lägga den på sin egen site?
Vad händer om w3s site är nere och deklarationen inte hittas? Kör webbläsaren sidan i "quirks mode" istället då eller?
Kan vara kul att veta detta.
Någon som vet vad som gäller?
/M
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg Klart intresant fråga, och nej, jag tror inte den hämtar dtd varje gång du laddar sidan.
Det finns innebygd i webläsaren hur den skall hantera taggerna, deremot vid validering hämtas den dtd'n du har angett.
Inget problem att skriva en egen dtd men då är det inte html man skriver(xml har "egen" dtd).
Säkert någon som är säkrare på hur det verkligen är, för jag går på "känn" i detta fallet :e
elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg om läsaren stöder xml och dtd:er så ska den göra detta. dock cashas den vanligtvis vilket gör att en krash för w3s sida inte skulle märkas. förövrigt har w3 ruskigt stabila servrar så chansen att din server strular är mer trolig.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Det finns inget krav för en parser (webläsare eller liknande) att använda en dtd, däremot en validator skall använda en angiven dtd.
Så webläsaren hämtar inte dtd'n från w3c (eller var man nu lägger den). Jag har iallafall inte sett någon läsare göra det.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg För att bygga vidare på GunnarD:s resonemang så innebär det att DTD:n antagligen bara hämtas om du servar en xhtml-sida som "text/XML", "application/xml" eller "application/xhtml+xml" eftersom åtminstånde MSIE validerar inkommande XML...
Fast jag är osäker på hur det *egentligen* förhåller sig med den sista MIME-typen ;)