webForumDet fria alternativet

Fixerad tabellcellstorlek?

4 svar · 220 visningar · startad av Mattias

MattiasMedlem sedan mars 2000205 inlägg

Hur gör man för att bestämma bredden eller höjden på en tabellcell så att den inte ändras trots andra cellers påverkan eller eventuellt innehåll i cellen?

Alltså t.ex. så att en lite längre text som skrivs in i cellen inte gör så att cellen "förlängs" och därmed påverkar intilliggande celler?

Jag har nämligen försökt att skriva in en fixerad width, men ändå "förlängs" cellen vid längre ord än bredden.

// Mattias

[Redigerat av Mattias den 01 nov 2000]

Tommy LMedlem sedan okt. 20002 inlägg

en tabellcell ökar alltid i bredd om ordet är längre än cellen eftersom ett ord inte kan radbrytas... samma sak som om du infogar en bild i en cell. Cellen kan aldrig bli mindre än innehållet

Ok, som jag misstänkte. Men jag har följdfråga. Jag har en "sidmall" som består av en tabell, vilket i sin tur bl.a. består av en stor cell (400px bred) där själva texten på sidan läggs in.

Eftersom jag skulle rada upp poster ur en databas lade jag in en tabell i denna tabellcell med 3 kolumner. Denna tabell är 350px, men likväl "pressar" den ut den cell den ligger i, dvs 400px-cellen. Alltså så att textcellen, vid visning, blir bredare än 400px.

Detta är mycket enerverande eftersom jag vill att alla mina delsidor skall se likadana ut.

Testar jag att förminska bredden på 350px-cellen så måste jag förminska den till typ 150-200px för att inte påverka cellen den ligger i. Skumt...

Frågan är alltså hur jag kan fixera 400px-cellen så att inte den inlagda 350px-cellen påverkar. Ser man till bredden så bör den ju inte inverka.

Använder Frontpage2000, men jag har ändå sett till att de olika cellerna är av en fast bredd även i den "rena" html-koden, så det verkar inte vara programmet som strular till det.

------------------

// Mattias

KarlssonMedlem sedan maj 2000252 inlägg

Jag hade en gång ett liknande problem på min hemsida och då visade det sig att jag hade en URL som vägrade radbryras utan gjorde att tabellcellen blev alldeles för bred. Svårt att säga annars om du inte vill lägga in en länk till sidan.

Här är en länk till sidan, om detta hjälper:
http://mnilsson.webhostme.com/fore/index.asp

Det är främst förstasidan och någon av undersidorna till "Handla" som trilskas eftersom det endast är på dessa jag lagt in objekt i form av bild och tabell.

------------------

// Mattias

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)