Kan inte komma på varför jag får bottom men inte center när jag kör med följande snutt;
<div style="position:absolute; bottom:0px; text-align: center;">text</div> :l
lösning?
10 svar · 369 visningar · startad av Hallgren
Kan inte komma på varför jag får bottom men inte center när jag kör med följande snutt;
<div style="position:absolute; bottom:0px; text-align: center;">text</div> :l
lösning?
Därför att "text-align:center" centrerar texten i själva elementet. För att centrera elementet i förhållande till skärmen kan du lägga till följande:
left : 50%;
width : [I]värde[/I];
margin-left : -([I]värde[/I]/2);
:)
och vart ska jag lägga till det? (Ôo)
..
om det är så här:
<div style="position:absolute; bottom:0px; left: 50%; width: 700; margin-left: -(700/2);">text</div>
du menar så funkar det nästan. Texten blir placerad rätt men det dyker upp både en vertikal och horrisontal scroll och det är inte något jag vill ha. :l
[r]
eller ska det vara så här:
<div style="position:absolute; bottom:0px; left: 50%; width: 700; margin-left: -350;">text</div>
Gah! fattar inte...
Så här menar jag:
<div style="position:absolute; bottom:0px; text-align: center; left:50%; width:300px; margin-left:-150px; background:gray">text</div>
:)
OMG! weee! Tror jag måste ta och läsa lite mer om CSS osv. :)
Tack!
Hallgren skrev:
OMG! weee! Tror jag måste ta och läsa lite mer om CSS osv. :)
Tack!
Börjar en ny artikelserie i nästa Datormagazin om stilmallar...
...
Nu verkar det som om jag har lyckats med det omöjliga. Det funkar inte som jag vill i IE. :e
När jag lägger till koden så får en av mina tabeller en valign="top" effekt (i IE) och det är ju inte helt korrekt.
I NS och Mozilla funkar det men som sagt inte i IE. :l
Utan att egentligen fatta vad som är fel :e (sitter med IE5.5 nt)
Är inte så att sidan kör i "Quirksmode" eftersom du inte har någon doctype på den?
..
Nu har jag lagt til doctype, inte för att det hjälpa men endå :)
[r]
OMG, problemet är löst. :)