jakeMedlem sedan sep. 2001649 inlägg <iframe src="../rubriker" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" width="170" height="400"></iframe>
kan man ändra denna koden så att rubrikerna som visas i iframen öppnas i ett nytt fönster istället för att öppnas i samma iframe?
jag får inte till det med target="_blank"
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Du kan väl lägga till: target="_blank" i rubrikerna som du har i "iframen". Eller om du vill att alla länkar i "iframen" skall öppnas i nya fönster, kan du lägga till
<base target="_blank">
innanför "head"-taggrna.
:)
jakeMedlem sedan sep. 2001649 inlägg ok,
det går inte att styra detta från iframen?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Du kan göra så här:
<script type="text/javascript">
<!--
function openNew(){
var elms = parent.frames["headlines"].document.getElementsByTagName("a");
for(var i=0; i<elms.length; i++)
elms[i].target = "_blank";
};
window.onload = openNew;
//-->
</script>
<body>
<iframe name="headlines" src="../rubriker" height="300" width="300"></iframe>
</body>
jakeMedlem sedan sep. 2001649 inlägg tack,
får det dock inte att fungera enligt ovanstående, (dock är ../rubrikerna ersatta med en extern websida men det spelar väl ingen roll) rubrikerna öppnas fortfarande i iframen...
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Det fungerar inte med externa filer. Om du däremot använder t.ex.:
...src="hejhopp.html"...
så skall det fungera.
Kan du posta koden du använder?
jakeMedlem sedan sep. 2001649 inlägg det jag skulle ha det til var expressens nyhetsticker...
efter att de gjorde om sidan har de missat så att nyheterna öppnas i samma iframe som rubrikerna och därmed blir oläsliga.
Har skrivit till dom utan att få svar så tänkte om det gick att lösa det själv...
nu har jag koden
<iframe name="headlines" src="http://www.expressen.se/mobil/egenhemsida/expressen.asp" target="_blank" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" width="170" height="360"></iframe>
kombinerat med ditt javascript ovan i head
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Ok. Skriptet fungerar tyvärr inte eftersom det är en extern fil du använder i "iframen". Du kanske kan använda dig av en <div> istället?