webForumDet fria alternativet

margin: auto;

2 svar · 249 visningar · startad av Gjutjärn

GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg

Hej, nu är jag här igen och undrar.

Jag har gjort en sida i XHMTL.

Jag har en stor tabell för hela sidan, på 3 celler.
De yttre har fått minimått för att inte bli för breda när skärmen är bred. Sidan är anpassad för att alltid visa i full bredd både i 800x600 och 1024x7nn (kommer ej ihåg, men den vanliga stora bredden)

Mittencellen ska innehålla innehållet på de olika sidorna, medan PHP hämtar konstanta menyer och banners för yttercellerna.

I mitten har jag sålunda en tabell i vilken jag placerar olika saker.
Den tabellen innehåller på aktuell sida några formulär och annat. För att dessa inte ska "flyta ut" och se underliga ut, utan samlas i mitten, har jag gett denna tabell det mått som gör att sidan passar i både stor och liten skärm.

Jag gav mittencellen egenskapen text-align: center; och tabellen i mitten egenskaperna margin: auto; width: 597px;

I Phoenix ser sidan helt OK ut, men i IE6 hamnar sakerna i yttercellerna i mitten av minimåttet, även när de blir bredare pga stor skärm, samt att tabellen i mittencellen lägger sig längs vänsterkanten på cellen. Detta händer alltså ej i Phoenix.

Till saken hör att jag med en annan sida gjorde liknande, skrev text-align: center; i body, och width: 780px; margin: auto; i tabellen som utgör själva sidan. Det fungerar i IE6.

Hoppas ni fattar min förklaring.

Varför blir det så här, och vad ska jag göra? Funkar det inte med tabell i cell, utan bara i tabell direkt i body? Eller är det IE6 som är dum?

/Emma C C

Ååååh - arrrgh, säger jag bara.
Givetvis så hittade jag felet nu när jag efter att ha kämpat hela kvällen, äntligen frågade här.

Jag hade missat att en ministorlek för mittencellen var angiven i en extern CSS-fil egentligen avsedd för enbart yttercellerna.
Jag tog väck den, och fungerar tabellen.

Problemet är dock kvar med att texten som ska centreras i yttercellerna inte centrerar i aktuell storlek, utan bara inom angiven ministorlek. Om jag bort denstorleken, så blir ju dessa ytterceller alldeles för breda, så det är ingen lösning.

Har ni ngn lösning för detta?

/Emma CC

Fortsätter att lösa mina egna problem...

Enda sättet är kanske att lägga innehållet i yttercellerna i en egen tabell av önskad ministorlek, och därefter centrera den?

Har ni något tips på hur jag kan kolla hur min sida passar i en mindre skärm? Jag provade med att ändra inställningar i kontrollpanelen, men det blev väldigt konstigt. Dras sidan ut som om skärmen vore mindre kanske? Höjden på synlig del av skärmen minskade, men inte bredden, som var konstant, och alltså blev webbsidan låg och bred.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)