Hej, nu är jag här igen och undrar.
Jag har gjort en sida i XHMTL.
Jag har en stor tabell för hela sidan, på 3 celler.
De yttre har fått minimått för att inte bli för breda när skärmen är bred. Sidan är anpassad för att alltid visa i full bredd både i 800x600 och 1024x7nn (kommer ej ihåg, men den vanliga stora bredden)
Mittencellen ska innehålla innehållet på de olika sidorna, medan PHP hämtar konstanta menyer och banners för yttercellerna.
I mitten har jag sålunda en tabell i vilken jag placerar olika saker.
Den tabellen innehåller på aktuell sida några formulär och annat. För att dessa inte ska "flyta ut" och se underliga ut, utan samlas i mitten, har jag gett denna tabell det mått som gör att sidan passar i både stor och liten skärm.
Jag gav mittencellen egenskapen text-align: center; och tabellen i mitten egenskaperna margin: auto; width: 597px;
I Phoenix ser sidan helt OK ut, men i IE6 hamnar sakerna i yttercellerna i mitten av minimåttet, även när de blir bredare pga stor skärm, samt att tabellen i mittencellen lägger sig längs vänsterkanten på cellen. Detta händer alltså ej i Phoenix.
Till saken hör att jag med en annan sida gjorde liknande, skrev text-align: center; i body, och width: 780px; margin: auto; i tabellen som utgör själva sidan. Det fungerar i IE6.
Hoppas ni fattar min förklaring.
Varför blir det så här, och vad ska jag göra? Funkar det inte med tabell i cell, utan bara i tabell direkt i body? Eller är det IE6 som är dum?
/Emma C C