Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Så här ser min iframe ut:
<iframe src="inlay.asp" name="mittenframe" frameborder="0" width="100%" height="100%" scrolling="auto" align="left"></iframe>
Alltså skall scrolla om det behövs, eller hur...ja.
Men, tror ni att det funkar...nej, just det.
Även fast sidan i iframen inte är mer än 50% av den totala sidans brädd så visas sidoscrollen. VARFÖR!!!?
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg inlay.asp
[red]
<body scrolling="NO">
[/red]
Kanske :OO
mvh icaaq
McBMedlem sedan dec. 20028 inlägg Prova att sätta width och height till bestämda värden istället.
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Det blir något fel i de flesta läsare när man anger bredden och höjden i %... Eller i alla fall när man anger att de skall vara 100%. Så skriv fasta värden istället så som McB föreslog eller ändra till typ 95%.
elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg testa att sätta padding och margin till 0
<iframe src="inlay.asp" style=" padding:0px; margin:0px; "
problemet kan vara i hur vissa browsers räknar ut 100%.
vissa räknar in marginaler och borders. vissa inte.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Kan tillägga att de enligt standard skall "width:100%" betyda att:
Innehållet i en blocktagg (inklusive värdena på vänster och höger padding) skall få 100% av "omgivande blocks bredd" (t.ex. webbläsarfönstrets bredd om blocket ligger direkt i body).
Till detta skall sedan läggas på bredderna av vänstermarginal, vänster border-bredd, högermarginal, samt höger border-bredd (som ju alla kan ha olika värden) vilket gör att 100% oftast, med dessa värden inräknade, lätt blir mer än sidbredden om man inte tänker på att slå av t.ex. marginalvärden på sina "100%-block... ;)
Källa: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/box.html#box-dimensions
Detta gäller alltså även för filen som skall läsas in i din <iframe>, och det är fullt möjligt att det är just samspelet mellan filen som du lägger in i din iframe och iframen:s stilar som bråkar !!!!
Prova att sätta margin:0 och padding:0 även på <body>-taggen i det dokument du läser in i din iframe!
Men, som jag också brukar tjata om ;) , sedan beror hanteringen också på vilken <!DOCTYPE man har (dvs om man hamnar i standards eller quirks mode) och, som sagt ovan, en del gamla buggar i olika versioner av olika webbläsare...
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Inget funkar:
inlay.asp:
<iframe src="inlay.asp" name="mittenframe" frameborder="0" width="585" height="400" scrolling="auto" align="left" style="padding:0px; margin:0px;"></iframe>
Och i body på sidan inlay.asp
<body leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0" style="padding:0px; margin:0px;">
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Ge oss mer kod från inlay.asp... Det som du har efter body taggen.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg
jarvklo skrev:
Men, som jag också brukar tjata om ;) , sedan beror hanteringen också på vilken <!DOCTYPE man har (dvs om man hamnar i standards eller quirks mode) och, som sagt ovan, en del gamla buggar i olika versioner av olika webbläsare...
Jag provade även byta ut dessa olika grejjor, men inget hände.
Vad är fel???
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Funkade när jag lade till:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//SE">
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg All Right! :bire
Det verkar vara Quirks mode som gäller om man vill ha <iframes> utan scrollbars alltså ...
Man lär sig något nytt varje dag :e
TroOmbMedlem sedan dec. 200215 inlägg Jag kan. Lägg in detta i bodyn i stylekoden
overflow: hidden;