webForumDet fria alternativet

Problem att färga scroller när man kör XHTML

HTML & CSS

3 svar · 268 visningar · startad av Ricki

Medlem sedan juni 2000373 inlägg
Frågan#1

Tjena!
När jag lägger till doctypen för xhtml transitional så blir mina scrollbarer i min iframe helt mysko. Deras färgning försvinner och jag får även en horizontell scroll... Någon som vet vad detta kan bero på?

Medlem sedan feb. 200281 inlägg

jag har samma problem. Inte med frgerna utan med den horisontella scrollen. Skulle även jag behöva hjällp
har försökt med

.scroll
{ 
owerflow-X; hidden
}
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Den här frågan från igår kanske kan ge dig svar?
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=60113

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Utan att veta hur er kod ser ut...
En möjlig orsak till att man får horisontella scrollbars:

När man kör xhtml med en korrekt <!DOCTYPE (nu tjatar jag igen :e ) ser man bl.a. automatiskt till att MSIE och Moz använder "standards"-mode...

Och en vanlig orsak till att man får scrollbars både på höjden och på tvären i "standards" mode är att man använder "width:100%" på ett block som ligger direkt i body utan att sätta både border, margin och padding till 0. (samma gäller för height)
Ett blocks strorlek räknas fram som:
marginal+border+padding+width+padding+border+margin.
(se: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/box.html) - och har man en border på 1px samtidigt som man har width:100% på ett block som ligger direkt i <body>, får man alltså ett block som blir 100% av webbläsarbredden plus 2 pixels... Alltså: scrollbars vad man än gör! Samma för höjden...

För att undvika problemet, kan man köra med stilen

body {height:100%;width:100%;margin:0;padding:0}

samt se till att man inte har varken margin, padding eller border på "det yttersta" blocket i sin kod om man använder 100% till width eller height.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)