webForumDet fria alternativet

Problem med height: 1px i IE (och lite till)

HTML & CSS

2 svar · 217 visningar · startad av sabbacus

Medlem sedan juli 2002630 inlägg
Frågan#1

Tjenamoss.
Jag håller på att konvertera en sida från "fulHTML" (stödde inte en standardjäkel och var gjord i dreamweaver. Ni kan själva gissa hur koden såg ut) till XHTML 1.0 och samtidigt radera varendaste tabell i hela koden.

Så här in på småtimmarna när jag är mer förvirrad än vad jag brukar vara är jag nästan färdig. Har några småproblem kvar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Sidan och stilmallen valideras felfritt kan tilläggas.

Jag har tre problem kvar att lösa:
* under var och en av de tre textlänkarna på vänster sida har jag en en pixel hög div som ska fungera som en separator mellan länkarna. Denna fungerar jättebäst i Phoenix men inte i IE. Säkert ett skitfel men jag hittar det iaf inte.
*Under "Prenumerera"-knappen på höger sida kapslas det in en bit med "vitt" innanför ramen. Den vill jag ha bort.
* Jag vill ha en ram runt hela skiten (runt min <div class="block">) men det fungerar bara i IE. Även här säkerligen ett rejält skitfel som kommer att få er att gapskratta rejält :-)

Lite länkar:
Sidan jag modifierar för att bli XHTML 1.0-kompatibel:
http://www.wadur.vxu.se/~sabbacus/projects/maxkompetens/php-driven/public_html/

Sidans stilmall:
http://www.wadur.vxu.se/~sabbacus/projects/maxkompetens/php-driven/public_html/style_div.css

Ursprungliga sidan skriven i ful-HTML:
http://www.maxkompetens.com

Jag har använt en miljard DIV:ar och har säkerligen en av sveriges fulaste stilmallslfiler just nu så om ni har några strukturförbättringsförslag så får ni gärna komma med sådana :-)

Ja just det: Webläsarna jag pratar om är
MSIE 6.0.2600.0000 och
Phoenix 0.4 2002-10-29
Sidan i sitt modifierade skick har inte testats av andra versioner, bara så att ni vet :-)

Ska sova nu...
Tackar på förhand

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

(1)
Plocka bort <div class="row"></div> helt och lägg till mellanrummet i css-mallen istället, ex.

[RED]div.rowLink {
	clear: both;
	padding: 0px;
	margin: 0px 0px 1px 0px;
	background: #F0F0E8;
	text-align: right;
	padding: 3px;
}[/RED]

(2)
Sätt formmarginalen till 0px, ex.
<form method="post" action="newsletter.php" style="margin: 0px;">

(3)
Det borde inte vara några problem.. testa detta:

[RED]div.block {
    border: solid 1px #CAC9B7;
    width: 770px;
    background: transparent;
}[/RED]
Medlem sedan juli 2002630 inlägg

Tja. En liten uppdatering:
(1) funkar, typ. Får fel färg "mellan" länkarna, men det fixar jag :)
(2) funkar jättebäst nu. Tackar!
(3) Den här är lite knivigare verkar det som. Jag tror mig ha kommit på en orsakt till problemet men inte en lösning.
Om man kollar i stilmallen ser man att jag har en fix höjd på div.logo{}.
Detta gör i Phoenix att min div.block{} lägger "borderhöjden" till denna höjd istället för den dynamiska höjden på div.block{}
Jag just nu satt en height: 600px; i min div.border{} för att illustrera att bordern verkligen finns ;)

Men hur ska jag lösa själva problemet?
/M

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)