webForumDet fria alternativet

Vad är PRE och DIV?

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

3 svar · 300 visningar · startad av mjonson

mjonsonMedlem sedan nov. 200233 inlägg

Hej, jag har sysslat med CSS en del, men inte kommit fram till vad jag ska ha PRE och DIV till. Kan ni ge exempel på hur dessa skulle kunna förenkla jobbet med stilen på webbsidor? Nu undrar jag också hur #content funkar.

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

PRE står för förformaterad text - det vill säga att om det ligger ett radbryt i (X)HTMLkoden ska det vara ett radbryt i texten om pre-använts. Normalt så används ett typsnitt med fast storlek (som courier) om pre används, detta går givetvis att ändra med css.

Kan användas som

<pre>
Min
text
</pre>

Och:

<style type="text/css">
p
{
white-space: pre;
}
</style>

(fungerar inte i ie)

DIV definerar ett blockelement, i dessa kan du placera bilder, stycken mm. Du kan enkelt definera en sida med hjälp av ett antal div-ar.

#content är exempel på ett id i css, ett objekt som är unikt på sidan, till skillnad från .content som definerar en klass som kan förekomma många gånger på en sida.

mjonsonMedlem sedan nov. 200233 inlägg

Ja men... vaddå?

Ja, men...

DIV definerar ett blockelement, i dessa kan du placera bilder, stycken mm.

Om jag definierar DIV blockelement runt bilder, textstycken, tables mm. Man definierar väl stilelement för att man vill bestämma utseende på ett högre plan i CSS. Det betyder alltså att jag kan ha samma style för allt som är inom DIV. Men varför skulle jag vilja ha typ en likadan ram runt både texten, bilden, och tablet?

Jag förstår inte idén. Kan nån förklara?

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

När jag har tid ska jag skriva en bättre förklaring, så länge har du några artiklar som du kan läsa på a list apart:
http://www.alistapart.com/stories/indexCSS.html

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)