Jag vill ha vissa länkar på sidan svarta men vissa i en annan färg, hur ska jag gå till väga? Det måste ju kunna lösas med CSS, men vad ska jag skriva och hur? :S
Länkfärg!
5 svar · 353 visningar · startad av Fredrik.an
[red]
A.close, A:hover.close, A:active.close, A:link, A:visited.close
{
color: #FFFFFF;
}
A, A:hover A:active A:link A:visited
{
color: #000000:
}
[/red]
Sen anger du klassen på länken.
[red]
<A href="tada.asp" class="close">tada</a>
<a href="tada.asp">tada</a>
[/red]
icaaq skrev:
[red] A.close, A:hover.close, A:active.close, A:link, A:visited.close { color: #FFFFFF; } A, A:hover A:active A:link A:visited { color: #000000: } [/red]Sen anger du klassen på länken.
[red] <A href="tada.asp" class="close">tada</a> <a href="tada.asp">tada</a> [/red]
Tack så mycket!
icaaq skrev:
[red] A.close, A:hover.close, A:active.close, A:link, A:visited.close { color: #FFFFFF; } A, A:hover A:active A:link A:visited { color: #000000: } [/red]Sen anger du klassen på länken.
[red] <A href="tada.asp" class="close">tada</a> <a href="tada.asp">tada</a> [/red]
Så här får du skriva för att det ska bli rätt:
a.close:link, a.close:visited, a.close:hover, a.close:active{
color: #FFFFFF;
}
a:link, a:visited, a:hover, a:active{
color: #000000;
}
-----------------------------------------------
<a href="blabla">text</a>
<a class="close" href="blabla">text</a>
Det jag skrev funkar fint för mig..........Jag tror det har mindre betydelse var man sätter {
Eller kan du bevisa motsatsen blir jag lycklig
Var du sätter måsparentesen ( { ) spelar mycket riktigt mindre roll.
Felet du hade gjort var att du angav "tagg:pseudoklass.klass" istället för "tagg.klass:pseudoklass" - alltså "a:hover.close" istället för "a.close:hover". Dessutom har jag för mig att du måste skriva ":link, :visited, :hover, :active" i just den ordningen.