För att få ett specifikt mellanrum mellan raderna i en text tänkte jag använda <br style="line-height:Xpx">. Detta fungerar dock inte i NS 4 varför jag istället använde mig av en så kallad "spacer image". Min fråga är då om det finns några nackdelar med detta förutom att det självklart blir svårare att redigera.
En nackdel är ju att du låser designen till just det här utseendet. Du kan ju t.ex. inte ändra sidan via CSS lika lätt.
Egentligen vill jag svara så här: Skit i Netscape 4. :birp
Så länge det går att läsa texten denna s.k. webbläsare från mitten av 90-talet så ska du vara nöjd. Det är inte ditt fel att läsaren inte följer standarden.
line-height ska användas med blockelement - som t.ex p - inte <br />. För att åstadkomma ett visst avstånd mellan block använd margin ihop med ett blockelement som t.ex:
<style type="text/css">
p
{
margin-bottom: -5px;
}
</style>
Skit i Netscape 4. :birp
Så länge det går att läsa texten denna s.k. webbläsare från mitten av 90-talet så ska du vara nöjd. Det är inte ditt fel att läsaren inte följer standarden.
Det gör inte Mozilla eller IE 6.0 heller (om ett decenium), för det är ju historia vi talar om :). Jag säger så här, skit i att det inte blir lika snyggt i Netscape 4, Lynx eller Voyager så länge som innehållet går att läsa. Sitter man med någon av dessa webbläsare idag så är det ändå i 99% av fallen inte design som man prioriterar.