NBTMedlem sedan jan. 200264 inlägg Tjena,
Om man vill göra följande funktion, hur gör jag då?
Jag vill klicka på en länk och då starta en mailklient (<a href="mailto:blabla@blabla.nu?subject="testmeddelande">länk</a>)
Subject-raden skall ha en rubrik, där viss data hämtas från en databas. Än så länge inga som helst problem... Nu till frågan:
Själva meddelandefältet ska ha en del text inmatat, där en stor mängd av innehållet också hämtas från en databas.
Hur gör jag detta på bästa tänkbara sätt?
Jag vill även kunna göra radbrytningar och dra upp en någorlunda snygg layout osv.
Kan jag på något sätt göra så att avsändaren blir annan än den som är inloggad (typ J-mail komponenten där man kan ställa in vad man vill att användaren ska heta osv.) ?
Plzz help! =)
Tack på förhand
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Den jag skrev funkar inte........men det ska gå att knopa ihop på nått sätt.....med body="foo"
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg <a href="mailto:blabla@blabla.nu?subject=testmeddelande&body=En förinskriven text">länk</a>
Funkar på Windows-burkar.
Var försiktig med "fnuttarna" (dvs endast citattecken runt *HELA* länken ;) )
Är du ambitiös (och osäker på om mellanslag i URL:ar verkligen funkar på alla plattformar ) - så URL-kodar du mellanslagen och de svenska tecknen...
<a href="mailto:blabla@blabla.nu?subject=testmeddelande&body=En%20f%F6rinskriven%20text">länk</a>
NBTMedlem sedan jan. 200264 inlägg Har letat och letat men hittar inte URL-koden för radbrytning (<br>)... någon som vet?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Tror inte den finns - tyvärr...
Men jag har gärna fel på den punkten ;) Någon ?
NBTMedlem sedan jan. 200264 inlägg hmm... dethär Borde ju inte vara så klurigt =)
Code:
<a href="mailto:blabla@blabla.nu?subject=testmeddelande&body=En förinskriven text <BR> och här kommer resten <BR> och här kommer lite till..." enctype="text/plain">länk</a>
Yttrar sig likt följande:
"En förinskriven text <BR> och här kommer resten <BR> och här kommer lite till..."
Hur göra?
NBTMedlem sedan jan. 200264 inlägg Jag testade det (vbcrlf) innan, funkar dessvärre inte...
NBTMedlem sedan jan. 200264 inlägg Och efterssom man e så himla envis av sig så har jag hittat en lösning =)
New lines in the body must be hex encoded. For example, use %0A to indicate new lines.
<a href="mailto:user@somewhere.se?CC=ccuser@somewhere.se&BCC=bccuser@somewhere.se&Subject=the%20spoinkman%20has%20returned&Body=The%20evil%20SpoinkMan%20has%20returned%250A%20%250A%20%0D%0ASomewhere%2C%20someday%20-%20he%20shall%20return%250A%20%0D%0AToday%20is%20that%20day...">Detta funkar finfint</a>
http://developer.netscape.com/docs/manuals/htmlguid/index.html?content=tags17.htm
hälsar