Jag behöver ha en lite ruta i mitten på min sida som ska kunna scrolla upp och ned utan att det runt omkring rör sig. Vad är bäst att använda, iframe eller layer? Och då tänker jag främst på kompatibilitet med olika webbläsare.
Iframe eller layers?
4 svar · 319 visningar · startad av Rocket
Ur funktionell synvinkel är iframe bättre, ur kompatibilitetssynvinkel kan lager vara bättre (det beror ju på den som skriver scriptet). Kort och gott kan man säga att du förlorar funktionen i Netscape 4.x, men jag skulle nog ändå föredra iframe-alternativet. Du kan ju fortfarande länka till innehållet i Netscape 4 så att det är läsbart.
Visst, det kanske inte blir lika snyggt, men de användare som fortfarande sitter med Netscape 4.x så bryr sig majoriteten inte om det; i så fall hade de uppgraderat för länge sedan.
Jag var också inne på iframe men nu är jag säker på att det blir det, tack.
Hur är det då med kompatibiliteten för att använda OBJECT-taggen för att bädda in dokument? Undrar bara eftersom W3C rekommenderar det.
Spontant skulle jag säga sämre (kompatibiliteten alltså) för html-dokument. Men å andra sidan rekommenderar de object framför ex. applet (eftersom applet är depricated), meddans valet är fritt för den som publicerar var det beträffar iframe eller object - där rekommenderar de alltså varken det ena eller det andra.