Jag vill att tabelldatan på ett ställe ska skilja sig markant (vad gäller allt) från det jag bestämt med: LINK REL="stylesheet" HREF="general.css".
Hur gör jag det bäst... ett nytt externt css, (hur refererar man till det isf), lr nån STYLE-historia.. hur går det till?
Hittar det inte någon stans =(
Flera css
6 svar · 274 visningar · startad av TantVass
ha ett block som heter något eget i general.css tex td_title eller nåt och sen kan du använda det i tabellen:
<table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td class="td_title">lite annat än det normala</td>
</tr>
<td> osv osv.....
.
.
</table>
Eller så skriver du css taggar direkt i TD taggen:
<td style="massa css kod här">
Om jag gör ett block i general.css tex td_title... kan jag styra massor av saker från det? färger å border å länkstilar å text å höjden mellan raderna... går det?
Ja, kan skriva vad du vill i den.. tex:
Eventuellt så går det inte med länkarna, då får du ge dom en egen class tag.
.title
{
font-family: arial, verdana, serif;
font-size: 16px;
font-weight: bold;
color: black;
}
Det här kan vara bra att känna till:
TD. title {
/*en massa CSS*/
}
DIV. title {
/*en massa CSS*/
}
<td class="title">Text</td>
<div class="title">Text</div>
Du kan alltså få olika formatering på olika taggar med ETT class-namn.
Jag brukar (numera) göra såhär när jag vill att en av mina sidor skall se markant olika ut mot resten, men inte vill skapa ohemult många klassnamn:
- Jag förser alla mina body-taggar med ett id-attribut.
<body id="startsidan">
Jag använder sedan olika namn på id:t för varje sida
- Om jag vill att t.ex. ett eller flera taggar skall vara annorlunda, så tilldelar jag den "yttersta" av dessa en viss klass...
<table class="title"><tr><td>En titel</td></tr></table>
- När jag sedan vill att en klass skall skilja sig markant mot det "vanliga", men bara på en viss sida, så kan jag styra det precis det jag vill via den centrala css-filen genom att t.ex. skriva
/* grundutseende på .title på alla sidor */
.title
{color:white; background-color: navy}
/*annorlunda .title på #startsidan */
#startsidan .title td
{font-size 2cm;font-weight: bold}
Exemplet skulle ge "2cm:s -titeln" bara på den sidan som har <body id="startsidan">, inte på andra sidor (som ju har fått andra värden på <body id="..."> ;) )
Harangen "#startsidan .title td" kan utläsas ungefär såhär:
en <td> som ligger i en tagg med class=".title" som ligger i en (annan) tagg som har id="startsidan" ...
Inte sagt att detta är "det bästa", men det funkar för mig ;)