ZapotekMedlem sedan juni 200053 inlägg Hej
Jag brukar använda mig utav Dreamweaver 3 när jag gör webb sidor men nu har jag märkt att den källkod som den producerar ser minst sakt udda ut det är en himmla massa tomma rader. Nu undrar jag om ni vet hur man fixar detta eller om det finns något program som tar bort tomma rader....
[Redigerat av Zapotek den 19 okt 2000]
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg Jag har för mig att det finns nån inställning i Dw som grejar till koden en aning, men jag är inte säker..
Kan du inte ta en städrunda med Anteckningar då? Det finns ju inget bättre sätt att få en clean kod ;)
------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu" TARGET=_blank>LifeStyleShop.nu!</A>
The force can have a strong influence on the kallebasskalle!
När jag använde Dreamweaver ställde jag in den så att den inte fick röra min kod (m.h.a Templates bl.a.) och kodade originalkoden i en vanlig texteditor, typ anteckningar. På så vis blev det bara själva texten som ändrades på sidorna.
Det finns en knapp i någon meny som tar bort onödig kod. Letar du en liten stund så hittar du den säkert.
( Jag har inte kvar programmet längre, så därför kan jag inte säga exakt hur man gör )
------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."
Jag har för mig att det är:
=> Commands => Clean Up HTML
/Ted
------------------
t o d m a n d o t o r g
:-)
AnkaMedlem sedan juni 200075 inlägg Även om du använder dig av Clean up HTML så blir det ändå en massa onödig kod i Dreamweaver - Tyvärr. Jag har helt frångått den editorn och använder mig istället av Homesite så att jag får snygg och snabbladdad kod.
------------------
Anka
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg DW3 skapar iaf inte lika mycket skräp kod som frontapge! :)
------------------
Mvh Daniel Henell
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Edit > HTML Format och HTML rewriting.
DW3 genererar inte så mycket onödig kod att det skulle störa mig men visst blir det bättre om man handkodar.
------------------
matti.intelligens.nu
AnkaMedlem sedan juni 200075 inlägg Nej, så mycket är det väl inte med vanlig html - men ska man använda sig av javascript tex i form av mouseover och sådana färdiga funktioner så blir det MYCKET kod. Annars är det väl det att jag vill ha en snygg kod som är absolut minimerad och dessutom med "good coding practice".
------------------
Anka
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Klart att man måste bidra med en åsikt:
Dreamweaver till att slänga ihop grunden på siten - tackvare sin rena kodgenerering. Men anteckningar till all scriptkod = garanterat ren och begriplig kod. HomeSite verkar onödigt knölig och inte jämförbar med anteckningsblocket ;)
Men tomma rader lär väl knappast slöa ned siten, eller?
------------------
---Jippi!---
-PeW-
AnkaMedlem sedan juni 200075 inlägg Om du tycker HomeSite är ovanligt knölig så har du verkligen inte tittat närmare på den. Är ju hur simpelt som helst. På vad sätt är den knölig?
------------------
Anka