PellefantMedlem sedan maj 20022 614 inlägg
Hej! :)
Hur lägger man en Form inuti en annan form ? (jag behöver alla 5 variablerna båda på sid 1 och sid 2)
<FORM METHOD=POST ACTION="sid1.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel1.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel2.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel3.asp">
<INPUT type="button" name="submit">
<FORM METHOD=POST ACTION="sid2.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel4.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel5.asp">
<INPUT type="button" name="submit">
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
<FORM name="formA" METHOD=POST ACTION="sid1.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel1.asp" onKeyup="document.formB['variabel1.asp'].value=this.value">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel2.asp" onKeyup="document.formB['variabel2.asp'].value=this.value">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel3.asp" onKeyup="document.formB['variabel3.asp'].value=this.value">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel4.asp" onKeyup="document.formB['variabel4.asp'].value=this.value">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel5.asp" onKeyup="document.formB['variabel5.asp'].value=this.value">
<input type="submit" value="Skicka">
</FORM>
<FORM name="formB" METHOD=POST ACTION="sid2.asp">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="variabel1.asp">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="variabel2.asp">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="variabel3.asp">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="variabel4.asp">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="variabel5.asp">
<input type="submit" value="Skicka">
</FORM>
Fast vid närmare eftertanke är det ju ännu enklare med
<FORM METHOD=POST ACTION="sid1.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel1.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel2.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel3.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel4.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="variabel5.asp">
<input type="submit" value="Skicka A">
<input type="submit" value="Skicka B" onClick="this.form.action='sid2.asp';">
</FORM>
Hej!
Det sista alternativet var toppen, tack. :)
Vill sig inte ändå nu när jag provar. På den undre knappen får jag
"this.form is null or not an object"
Antagligen är html-koden inte rätt ex. att formuläret inte är rätt avslutat med </form>. Visa gärna koden.
SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg
Testa med:
onClick="document.forms[0].action='sid2.asp';"
Istället för:
onClick="this.form.action='sid2.asp';"
Jag gissar med koden att du endast har ett formulär på sidan, eller att det här formuläret är det som står överst av dem. Har du fler formulär får du byta index-numret på document.forms[] till lämpligt nummer. :)
Tack, ska genast prova när jag kommer hem.
Hej!
Tackar, det löste sig med: onClick="document.forms[1].action='viewpressrelease.asp';"
Då det finns en meny längst upp på sidan som består av knappar och en form, blev det [1]
Så nu fungerar det bra. En lustig sak jag märkte är att om trycker på knappen och sedan backar tillbaka, så kommer sedan båda knapparna till det som står längst upp i "action", jag förmodar att det beror på att indexet ökar, så det skulle blir dokument.forms[2..3..4 etc] om man backar tillbaka till sidan. Detta gör dock inte så mycket i mitt fall, då man redirectas vidare till ytterligare en sida på "sid2/ta emot data sidan", så jag tycker det ska vara långsökt att någon backar tillbaka när man har skickat.
Om jag får tid sedan, ska jag testa mer med ditt ex också Jojoxx.
Tack för hjälpen.
När jag tog bort "Target_" i actiontagen så försvann ovanstående problem. :)
Finns det någon möjlighet att lägga in så att det blir ett nytt fönster som öppnas inne i den ena knapptaggen istället på något sätt?
Humm... det finns ingen tag vid namn <action>, däremot finns det ett attribut vid det namnet för <form>-taggen och det borde du kunna använda;
<form target="_blank" ...osv
Men jag tror fortfarande att du har något fel på sidan i övrigt annars skulle this.form fungera. Finessen med detta är att du inte behöver bry dig om vilket index-nummer formuläret har. this.form pekar alltid på det aktuella formuläret (förutsett att det används från ett formulärs-element vill säga).