webForumDet fria alternativet

iFrame i netskräp?

18 svar · 428 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Går det? Jag har följande kod

<Iframe name="content" src="minsida.asp" frameborder=0 style="width:100%; margin-left:0px; margin-top:0px; height:100%;"></iframe>

Den funkar fint i IE och mozilla, men inget visas i netscape (6.2). Funkar det i senare versioner av NS? Hur många procent av besökarna är det som inte använder IE eller mozilla?

Tråden kanske ska ligga i "Webbläsare" istället?

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Funkar fint för mig i NS6.2

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Iframe stöds av NS 6+

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Nyfiken....

Peeer => Vilken <!DOCTYPE använder du?
Dino => Vilken <!DOCTYPE använder du?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Vilken borde det vara? Jag har även problem med css i netscape, kan det också bero på felaktig doctype måntro?

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

Peeer skrev:

Vilken borde det vara? Jag har även problem med css i netscape, kan det också bero på felaktig doctype måntro?

CSS fungerar generellt bättre i Netscape 6+ än i IE 6+, har du validerat dina sidor? Har du testat med en annan doctype? Om du ska använda transitional borde du nog gå över till xhtml 1.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Det *kan* vara så att dina problem beror på att just den <!DOCTYPE>-taggen ställer in NS6 i "quirks" mode (dvs "bakåtkompatibel" mod)...
Om du provar att använda den fullständiga <!DOCTYPE >-taggen:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
 "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

I stället så ställer du in NS6 (och alla andra nyare webbläsare ;) ) i "standard"-mod istället, och det *kan* eventuellt påverka hur din sida renderas, även om de dokumenterade skillnaderna mellan "quirks" och "standard" moderna mest handlar om CSS2:s Box-model...

Artikel om detta med olika moder och olika webbläsare

Det *kan* också vara så att ditt problem beror på att du råkat strula till koden på sidan som din <iframe> bor på så att den inte går igenom W3C:s HTML-validator...

Ajaj. När jag använder den doctypen istället så försvinner iframen i IE, men den finns i NS och Mozilla. Dock så bryr sig ingen browser om att lagret "Block" ska gå hela vägen ner till fönstrets slut.
Använder jag den tidigare doctypen så funkar allt bra i IE, funkar nästan i mozilla (iframen går lite för långt ut) men funkar bara halvt i NS (lagret syns, men iframen saknas).

Just nu fattar jag ingenting, så jag uppskattar all hjälp!
Jag vill gärna använda css/lager rakt igenom, så om någon kan få bort mina tabeller ur koden så skulle det också uppskattas

<html>
<head>

<style type="text/css">
<!--
body { background-color: #69C;}
.block { background-color: #ddd; width: 75%; height: 95%; margin:auto; text-align:left }
.size { width: 100%; height: 100%;}
.content { padding: 15px; }
.topleft { background: url(images/top-left.gif) top left no-repeat; }
.topright { background: url(images/top-right.gif) top right no-repeat;}
.midleft { background: url(images/mid-left.gif) left repeat-y; }
.midtop { background: url(images/top-mid.gif) top repeat-x; }
.midright { background: url(images/mid-right.gif) right repeat-y; }
.midbottom { background: url(images/bot-mid.gif) bottom repeat-x; }
.bottomright { background: url(images/bot-right.gif) bottom right no-repeat; }
.bottomleft { background: url(images/bot-left.gif) bottom left no-repeat; }
.meny {padding-left: 10px; padding-top: height: 100%;}

//-->
</style>

</head>
<body style="text-align:center;">

<div class="block"><div class="size midtop"><div class="size midleft">
<div class="size midright"><div class="size midbottom"><div class="size topleft">
<div class="size topright"><div class="size bottomleft"><div class="size bottomright">
<div class="size content">
<table border="0" style="height:100%;" width="100%"><tr><td width="150" valign="top">
 <table bgcolor="#6699CC" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" style="height: 85%; width: 100%;">
	<tr>
		<td width="11" style="background: url(images/nav-top-left.gif) top left no-repeat;"></td>
		<td width="128" style="height: 12px"></td>
		<td width="11" style="background: url(images/nav-top-right.gif) top left no-repeat;"></td>
	</tr>
	<tr>
		<td valign="top" colspan="3" class="meny"><a href="iframe.asp" target="content">Nr 1.</a><br><a href="iframe2.asp" target="content">Nr 2.</a></td>
	</tr>
	<tr>
		<td width="11" style="background: url(images/nav-bot-left.gif) bottom left no-repeat;"></td>
		<td width="128" style="height: 10px"></td>
		<td width="11" style="background: url(images/nav-bot-right.gif) bottom left no-repeat;"></td>
	</tr>
 </table></td>
 <td width="*" valign="top">

<Iframe name="content" src="iframe.asp" frameborder=0 style="width:100%; margin-left:0px; margin-top:0px; height:100%;"></iframe>
 </td></tr></table>

</div></div></div></div></div></div></div></div></div></div>

</body>
</html>

Så här ser den ut

style="width:100%; margin-left:0px; margin-top:0px; height:100%;"

Nu har jag upptäckt en liten sak här. Man kan tydligen inte ange höjden i %, för då visas den inte i netscape. Man måste ange den i pixlar

height="500"

. Finns det något sätt att komma runt det här? Jag vill att den ska täcka allt ledigt utrymme som finns!!

Borde inte style="height:100%;" funka??

Rubriken säger det mesta.

<Iframe name="content" src="iframe.htm" frameborder=0 style="width:100%; margin-left:0px; margin-top:0px; height:100%;"></iframe>

funkar inte i NS (6.2), medans

[1]<Iframe name="content" src="iframe.htm" frameborder=0 height="150" style="width:100%; margin-left:0px; margin-top:0px;"></iframe>[/1]

funkar fint. Hur gör jag för att få iframen att täcka ut allt ledigt utrymme i höjdled också?

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Som jag skrev i en tidigare tråd så funkar det bra för mig i NS6.2 med denna kod. Förstår inte varför det skulle vara annorlunda för dig. :q

<html>
<head>
	<title>Untitled</title>
</head>
<body>
<Iframe name="content" src="sida.html" frameborder="1" style="width:100%; margin-left:0px; margin-top:0px; height:100%;"></iframe>
</body>
</html>
Hans-ErikMedlem sedan juli 2002268 inlägg

<Iframe name="content" src="sida.html" frameborder="1" width="100%" margin-left="0px" margin-top="0px" height="100%" ></iframe>

Prova?

Jag förstår det inte heller. Nu körde jag ett test med din kod rakt av. Den funkade fint. Sen tog jag och körde min kod igen. Den funkade också. Sen så stoppade jag in den koden i en annan kod (men en massa lager), då funkade den inte helt plötsligt. Det blev bara ett vågrätt svart streck (efter framebordern). Jag får sätta mig ner och göra om allt tror jag.
Men tack ivf.

Hans-Erik skrev:

<Iframe name="content" src="sida.html" frameborder="1" width="100%" margin-left="0px" margin-top="0px" height="100%" ></iframe>

Prova?

Tyvärr. Samma resultat som innan. Ett tunt svart streck. Det måste ligga något fel i lagren på något sätt!

Hans-ErikMedlem sedan juli 2002268 inlägg

får man se hela koden?

Visst kan han få det. Håller på att övergå från tabeller till css (det kanske ni har märkt på mitt tjatande), så därför är det en blandning för tillfället

<html>
<head>
<style type="text/css">
<!--
body { background-color: #69C;}
.block { background-color: #ddd; width: 75%; height: 95%; margin:auto; text-align:left }
.size { width: 100%; height: 100%;}
.content { padding: 15px; }
.topleft { background: url(images/top-left.gif) top left no-repeat; }
.topright { background: url(images/top-right.gif) top right no-repeat;}
.midleft { background: url(images/mid-left.gif) left repeat-y; }
.midtop { background: url(images/top-mid.gif) top repeat-x; }
.midright { background: url(images/mid-right.gif) right repeat-y; }
.midbottom { background: url(images/bot-mid.gif) bottom repeat-x; }
.bottomright { background: url(images/bot-right.gif) bottom right no-repeat; }
.bottomleft { background: url(images/bot-left.gif) bottom left no-repeat; }
.meny {padding-left: 10px; height: 100%;}

.navtopleft { background: url(images/nav-top-left.gif) top left no-repeat; }
.navtop { height: 12px; }
.navtopright { background: url(images/nav-top-right.gif) top left no-repeat; }
-->
</style>
<title>Titelraden</title>
</head>
<body style="text-align:center;">

<div class="block"><div class="size midtop"><div class="size midleft">
<div class="size midright"><div class="size midbottom"><div class="size topleft">
<div class="size topright"><div class="size bottomleft"><div class="size bottomright">
<div class="size content">
<table border="0" style="height:100%; width:100%;"><tr><td width="150" valign="top">
 <table cellspacing="0px" cellpadding="0" style="border: none; background-color: #69C; height: 100%; width: 100%;">
	<tr>
		<td width="11" class="navtopleft"></td>
		<td width="128" class="navtop"></td>
		<td width="11" class="navtopright"></td>
	</tr>
	<tr>
		<td valign="top" colspan="3" class="meny"><a href="iframe.asp" target="content">Nr 1.</a><br><a href="iframe2.asp" target="content">Nr 2.</a></td>
	</tr>
	<tr>
		<td width="11" style="background: url(images/nav-bot-left.gif) bottom left no-repeat;"></td>
		<td width="128" style="height: 10px"></td>
		<td width="11" style="background: url(images/nav-bot-right.gif) bottom left no-repeat;"></td>
	</tr>
 </table></td>
 <td width="*" valign="top">

<Iframe name="content" src="iframe.asp" frameborder="0" style="width:100%; margin-right:0px; height:100%;"></iframe>
  </td></tr></table>

</div></div></div></div></div></div></div></div></div></div>

</body>
</html>
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Peeer »
Vad skiljer den här tråden från den här?

Web-Tor skrev:

Peeer »
Vad skiljer den här tråden från den här?

Jadu. Det vet jag nog inte riktigt :r, kan du slå ihop den med den andra? Vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag skapade den här...

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Trådarna slås ihop på trådskaparens begäran.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)