Jag brukar använda class-namnet borderline för att skapa rutor med en standardiserad kantlinje både på den privata hemsidan samt dom jag gör i tjänsten. Men nu har jag fått reda på att borderline är en sjukdom, så tycker ni att man bör undvika att ha det som class-namn?
"oetiska" class-namn?
14 svar · 716 visningar · startad av higa
Jo, klassnamnen ska inte säga något om utseendet. Utseendet styr man ju i CSS filen. Dumt då att lägga in något i HTML-filerna som säger något om utseendet.
Använd istället namn på vad de kan tänkas innehålla.
Själv brukar jag köra med INPUT.txt, INPUT.btn, INPUT.box och INPUT.radio för textfält, knappar, kryssrutor och radiobuttons. :)
Vill man vara ännu duktigare kan man ju skriva class="txt email". :)
<major OT>
Ursäkta lite OT, men "borderline" (rs) är väl mer ett uttryck på tillstånd, stadie inom psykiatrin än en sjukdom. :)
</major OT>
Jojoxx skrev:
<major OT>
Ursäkta lite OT, men "borderline" (rs) är väl mer ett uttryck på tillstånd, stadie inom psykiatrin än en sjukdom. :)
</major OT>
Vad jag vet så är det en psykisk sjukdom ( http://www.psykiatrikarolinska.org/programs/borderline/diagnosis.html#1 ) och inte ett stadie.
Ja där ser man. Nu kan man till och med få den diagnosen.
Då tillkommer ju naturligtvis frågan: vem av er har fått den diagnosen? ;)
Det måste ju vara omöjligt att kolla upp om class-namnen man väljer kan vara stötande för någon. Ett ord kan ju ha många olika betydelser i olika sammanhang och språk.
Ett klassiskt exempel är väl det asiatiska företaget man hittar på http://www.kuken.com/
Jag tycker att du kan behålla "borderline".
Självklart ska du skippa "borderline". Glöm inte att det dessutom är stötande att använda färger som "black" och "white" i CSS, p.g.a. de uppenbara rasfördomarna i dessa. Kärleken är färgblind, för tusan.
head-taggen ska du också skippa. Den ger definitivt oanständiga associationer. Och när du ändå håller på, dumpa body också. Det är faktiskt insidan som räknas!
Du menar inte allvar va? Säg att du skämtar..
Klart att spango skämtar och han gör det med bravur! :e :e
Jikes, missuppfattade higas fråga.
Men borderline är ändå inget bra klassnamn, oetiskt eller ej!
Hehe, får väl skippa borderline då, av skälet att det kan bli opraktiskt i längden att köra med klassnamn som säger något om utseendet, i synnerhet om man kör med alternate style sheets :)
Fast jag måste erkänna att borderline ändå är ett kul namn, liksom att skriva t ex <body class="anorectic"> om man kör minimalism :)
Men det blir helt fel när man sen tröttnar på minimalismen och i CSS:en vill ändra så allt bli stort och blaffigt.
Då måste man ju runt i alla filer och ändra klassnamnen.
Okej Erik, du har rätt. Låter som en bra idé att generellt köra med innehållsbaserade klassnamn.
Mvh Lukas