webForumDet fria alternativet

onBlur-problem

3 svar · 211 visningar · startad av greymane

greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg

jag vill åstadkomma bakgrundsförändring på textfield när det är ifyllt. för det använder jag följande:

<input type="textfield" name="Namn" class="formA" value="" onBlur="if(this.value!='') this.className='formB'">

problemet är att om man suddar ut innehållet o lämnar det tomt, hänger "formB" kvar istf gå tillbaka till "formA". nån som vet hur man åtgärdar problemet? jag kan inte detta så bra...

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Så här:

<input type="textfield" name="Namn" class="formA" value="" onBlur="this.className=(this.value!='')?'formB':'formA';">

tackar!

kom på en funktion till :) jag har en kodsnutt som gör så att value försvinner onFocus:

<input type="textfield" value="foo" class="formA" onFocus="if(this.value == 'foo') this.value = '';" onBlur="if(this.value == '') this.value = foo';">

kan man nu kombinera dessa två på nåt schysst sätt? vad jag vill uppnå är alltså att jag har en value=foo som försvinner onFocus, skriver man in ngt annat än foo eller blankt, ändras class till formB. finns det ngn vänlig själ som kan tänka sig hjälpa en mindre vetande?

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)