webForumDet fria alternativet

Versal

4 svar · 291 visningar · startad av Choronzon

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Hur var det nu igen, har för mig att man inte bör använda versaler i filnamn på bilder för att vissa servrar inte stödjer det, eller var det bara filändelsen det gäller?

bild.jpg eller BILD.jpg spelar det nån roll?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Ligger sidan på en *nix-server spelar det roll på så sätt att filnamnet är case sensitive. Kallar du en fil för index.html och försöker öppna den genom att kalla på Index.html kommer du få en 404-sida.

Mvh,

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Ok, det är jag med på, men hur är det med min bild, spelar det roll? Självklart skriver jag koden i samma case som bilden heter..

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag har svårt att tänka mig att det skulle spela någon roll, men jag vill att du ska veta att jag är långt ifrån säker. Det är en logisk gissning bara. Men långt ifrån allt är ju logiskt... ;)

Mvh,

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Så länge man skriver filnamnet exakt som det är i koden ska det funka även i *nix. :)
Hittade det här vid en sökning:

UNIX is CASE SENSITIVE. As far as our servers are concerned, myimage.gif, MyImage.gif, and myimage.GIF are three completely different files. Check your file name -- the filename in your directory and the filename in the path included in your web page must match EXACTLY. If they don't, change one or the other so that they do.

http://www.hostingmanual.net/troubles/brokenlinks.shtml

121 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)