Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Kan man göra så här för att applicera flera CSS-klasser på EN tagg?
<!DOCTYPE html
PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>
<head>
<title></title>
<style type="text/css">
<!--
.content {
font-family: sans-serif;
font-size: 10px;
}
.heading {
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}
.ingress {
font-size: 14px;
}
-->
</style>
</head>
<body>
<div class="[b]content heading[/b]">Rubrik</div>
<div class="[b]content ingress[/b]">Ingress</div>
<div class="content">Brödtext</div>
</body>
</html>
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Som så många sagt förut.....testa ;)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Det är klart att jag har testat! Det ser rätt ut i webbläsaren.
Frågan är om det är korrekt.
Validatorn säger i alla fall inget.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Vad vet jag......det står ingenstans att du testat...och om det är rätt det vet du att jag inte vet ;)
PS jag är hemma till 13.00 idag med ;) DS
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Förtydligande: Är det någon annan som INTE vet svaret så behöver ni inte svara. ;)
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Hmm, den ärver från den första klassen så länge det inte är samma attribut som klassen under. Har css gått och blivit OO. Och det funkar i NS6+ och IE. Bra tips, Web-Tor.
<html>
<head>
<title></title>
<style type="text/css">
<!--
.content {
font-family: sans-serif;
font-size: 10px;
text-decoration: underline
}
.heading {
color: red;
text-decoration: overline
}
-->
</style>
</head>
<body>
<div class="content heading">Rubrik</div>
</body>
</html>
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Det är ok med två, eller fler klasser - så länge webbläsaren stödjer det vill säga - det ingår i specifikationen för css 2 (hittar inte länken just nu dock).
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Här har du lite mer info:
http://www.w3.org/TR/CSS2/selector.html#class-html
Du kan också kombinera id och klass:
<p class="minforstaklass manandraklass" id="mittforstaid">text</p>
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg
Dino skrev:
Hmm, den ärver från den första klassen så länge det inte är samma attribut som klassen under. Har css gått och blivit OO. Och det funkar i NS6+ och IE. Bra tips, Web-Tor.
Det är detta som är en av betydelserna med namnet cascading stylesheets - det vil säga fallande, om en formatering på ett objekt förändras längre ned i stylesheetet är det den senaste som gäller:
<style type="text/css">
.minKlass
{
margin: 0px;
padding: 5px;
color: black;
}
p.minKlass
{
color: red;
}
Detta gör alltså att klassen minKlass ger en röd färg på texten om klassen är given till en p-tagg - om klassen ges till en div blir texten svart.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Tack, jag ville bara vara helt säker på att det ingick i någon CSS-standard.
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg mikkeX>> Jo det där vet jag, men jag var inte medveten om att man kunde ha två klasser, så här class="klass1 klass2", och hur de funkade mot varandra.