webForumDet fria alternativet

textstorlek för Mac med css

11 svar · 469 visningar · startad av loulof

loulofMedlem sedan okt. 200260 inlägg

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med css och javascript för att skapa en bra textstorlek för både pc och mac. Vore mycket behövligt.

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Kör med 1em. Brukar fungerar superbt.

ok tack......vad är 1em för något. Jag är ingen gigant på css som synes.

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Välkommen till wF loulof
Jag har brukar köra med % typ

[red]
font-size: 70%;[/red]

men jag skulle även vilja veta detta med 1em jag med :)

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

1em är alltså den fontstorlek som användaren har definierat. Om det rör sig om en gravt synskadad användare som satt 180 punkter som standardstorlek så ger 1em just 180 punkter och 0.5em 90 punkter. Som en extra bonus är em relativ till fontstorleken för sitt förälderobjekt i DOM-trädet.

Kort sagt så är det en snäll fontjustering.

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Men är % helt fel ?

ok tack. är em samma sak som ems eller?

Grejen är att jag har ett begränsat utrymme som innehåller text och jag vill undvika scroll. Kort sagt vill jag att texten ska var exakt lika stor på alla plattformar och i alla browsrar. Är det möjligt eller måste det till en jpg för detta.

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

Att försöka få en sida att se likadan ut under alla plattformar är en omöjlighet, det är bättre att koncentrera dig på att få till en sida som fungerar.

Om du tvunget ska göra text tilll grafik så bör du använda png eller gif - inte jpeg.

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Procent
Med procent kan det bli hur fel som helst.
Om du tex har definerat att text i body skall vara 80% och sen har vill du att texten i en viss p skall vara 75% så kommer en del läsare att tolka det som 75% av 80%, alltså 60%, medan andra kommer att tolka det som 75% av 100% , dvs 100%.
Sen har jag för mig (kan alltså vara helt osant) att någon eller några läsare tolkar procent som pixlar, 200 pixlars text whee! :birp

Em
Em fungerar på samma sätt som procent, dvs den utgår från sin förälder (se body/p i stycket om procent). Utom på vissa läsare som utgår från läsarens standardvärde. Och ytterligare någon som tolkar em som pixlar, roligt med text som är 1.3 pixlar hög...

Det finns vissa CSS-hack som skall ge samma storlek mha "font-size keywords" (xx-small,large,medium etc), tyvärr funkar det inte så i praktiken då Opera har klara problem med detta.

Så i slutändan var det bara pixlarna kvar och som bekant är en pixel alltid en pixel, följdaktligen teckenstorlek i pixlar vara det mest plattformsoberoende.

Jag kan ha hur fel som helst, slå mig i skallen och säg till i så fall, men detta är vad jag kommit fram till.

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

Det finns vissa CSS-hack som skall ge samma storlek mha "font-size keywords" (xx-small,large,medium etc), tyvärr funkar det inte så i praktiken då Opera har klara problem med detta.

Det finns ytterligare hack för att lösa detta: "The be nice to Opera hack".

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Jag har testat två och inget av dem funkade.
Har du en lösning på detta får du multum med plus i kanten!
Så:
Kod, bitte!!!

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)