da97enlaMedlem sedan dec. 2001343 inlägg Hej
Jag har alltid använt mig av pixlar när jag har angett storleken på typsnittet, detta för att det ska se någorlunda lika ut i pc som mac.
Nu diskuterade jag detta med en bekant som menade att om man angav textstorleken på det här viset kunde man ju inte ändra i webbläsaren om man ville ha större text. Jag menade ju att det kunde man visst, dessvärre hade jag fel. Inte helt och hållet iof eftersom NN6 klarar av detta. Men hur ska man egentligen göra?
mvh
Enla
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Du ska ange textstorleken i procent!
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Em är nog bra, så länge man inte använder ett värde mindre än 1 ( för då riskerar man att få myrkrypsstora och därigenom oläsliga tecken på skärmen i vissa miljöer...) -- http://www.zeldman.com/daily/0502c.html#emz
Pixels verkar vara det enda "säkra", men det är ju inte typografiskt "snyggt" eller "bra"... och workarounds är knöliga och kluttrar upp CSS-koden med en massa jox även om de kanske funkar... -- diskussion på http://www.alistapart.com/stories/sizematters/
Du kan ju alltid ange ett "alternate stylesheet" utan typsnittsstorleksinställningar (antingen på klient- eller serversidan beroende på var du har din webbplats uplagd) , och ge användaren möjlighet att välja en typografi där textstorleken inte är låst till pixlar... (tillbaka till "text only"-länkarna från "stenåldern" alltså ;) ) - mer info om detta finns också i länkarna ovan...
higaMedlem sedan aug. 2000359 inlägg Föredrar i princip alltid pixlar när det gäller webbsidor och annat som ska presenteras på en skärm.
Jag skulle tro att dom flesta som har behov av att kunna zooma i webbläsaren använder en webbläsare som klarar det även om man angivit höjden i pixlar, på samma sätt som t ex en racerförare som har behov av att kunna köra riktigt fort skaffar sig en bil med stark motor.
da97enlaMedlem sedan dec. 2001343 inlägg
Föredrar i princip alltid pixlar när det gäller webbsidor och annat som ska presenteras på en skärm.
Jag skulle tro att dom flesta som har behov av att kunna zooma i webbläsaren använder en webbläsare som klarar det även om man angivit höjden i pixlar, på samma sätt som t ex en racerförare som har behov av att kunna köra riktigt fort skaffar sig en bil med stark motor.
Ja jag föredrar också pixlar, men vilka webbläsare stödjer detta?
Enla
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Jag skulle tro att dom flesta som har behov av att kunna zooma i webbläsaren använder en webbläsare som klarar det även om man angivit höjden i pixlar
Grejen är ju att det är inte vi som bygger webbsidor som ska bestämma vilken webbläsare användaren ska använda - det är användaren själv som ska göra det. ;)
Ja jag föredrar också pixlar, men vilka webbläsare stödjer detta?
Det gör väl "alla" webbläsare :q