webForumDet fria alternativet

Tabeller och höjder

4 svar · 188 visningar · startad av Virrdo

VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg

Nu har försökt att få det att fungera utan resultat.

Jag har en tabell som jag vill ska fylla ut en hel cell (<td>) på höjden men det vill inte fungera. Använder mig av <table width="100%" style="height: 100%">
Tabellen får full längd om den ligger ensam i ett dokument men alltså inte om den liggar innanför en cell! Någon som har något bra svar på detta ?

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 521 inlägg

Jag tror att det beror på att vissa webbläsare tolkar det som 100% av cellens höjd. Andra tolkar det som 100% av hela sidan. Testa i några olika läsare så får du säkerligen olika resultat.

En lösning är i så fall att även sätta den föregående tabellens höjd till 100%.

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

Kanske något sådant här:

<table style="width:200px; height: 200px;">
  <tr> 
    <td>
	<table style="width:100%;height:100%;background: red;">
        <tr> 
          <td>&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
	  </td>
  </tr>
</table>

Blanda inte html-styrd formatering med stylesheets - gör hela formateringen med stylesheets.

VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg

Det måste ha buggat i webbläsaren för nu fungerade det iaf :\

mikkex: kan du ge någon bra anledning till att inte blanda html-styrd formatering med stylesheets ?
Försöker som det är nu att formatera utseéndet så långt det går med vanlig HTML, är detta en nackdel ?

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

Virrdo skrev:

mikkex: kan du ge någon bra anledning till att inte blanda html-styrd formatering med stylesheets ?
Försöker som det är nu att formatera utseéndet så långt det går med vanlig HTML, är detta en nackdel ?

Det finns många fördelar med att lyfta ut formateringen till stylesheets, och om du ska koda för framtida webbläsare och stödja xhtml strict och framåt så måste du använda stylesheets, då all formatering ska styras av dessa.

Några fördelar:

• Renare kod (om du använder dig av taggar, klasser och id i dina stylesheets - det vill säga inbäddade eller externa stylesheets)

• Om du har externa stylesheets behöver dessa bara laddas en gång, de är cachade når man kommer till nästa sida på webbplatsen. Dels hjälper detta webbservern, då antalet förfrågningar blir mindre och den behöver skicka mindre till besökaren, dels snabbar det upp för användaren.

• Om du lägger ett stylesheet på en tagg, klass osv som du redan har en html-styrd formatering på kan vissa webbläsare få problem att visa sidan.

• Koden blir lättare att uppdatera, ta t.ex exemplet jag skrev ovan, och så använder man klasser istället:

<style type="text/css">
    .ett
    {
    width:200px;
    height: 200px;
    }
    .tva
    {
    width:100%;
    height:100%;
    background: red;
    }
    </style>

<table class="ett">
      <tr> 
        <td>
    	<table class="tva">
            <tr> 
              <td> </td>
            </tr>
          </table>
    	  </td>
      </tr>
    </table>

Detta är bara några snabba tankar på fördelarna, det finns mängder av andra, kanske mer motiverade, sådana.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)